Soubor získal hlavní cenu soutěže za inscenaci v choreografii Jiřího Pokorného. Do Ostravy ovšem „putují“ i další tři ocenění: hlavní ceny za nejlepší sólový výkon pro představitele hlavních rolí Natalii Adamskou a Francesca Fasana. Za světelný design ke Carmen pak byla oceněna scénografka a světelná designérka Loes Schakenbos. Ocenění by soubor měl převzít při příležitosti představení inscenace pražskému publiku ve Stavovském divadle 1. března
Jiří Pokorný dostal už na sklonku roku 2022 za Carmen Cenu Divadelních novin za inscenaci roku a oba sólisté se pyšní také úspěchy dalšími: Cenu Thálie si za ztvárnění nepoddajné Carmen z Prahy přivezla Natalia Adamska, Francesco Fasano získal za roli Dona Josého nominaci na Thálii a je laureátem moravskoslezské Ceny Jantar.
Carmen napsal skladatel Rodion Ščedrin (s využitím hudby ze slavné opery Georgese Bizeta) původně pro svou manželku – ruskou primabalerínu Maju Pliseckou. Choreografem světové premiéry v roce 1967 byl Kubánec Alberto Alonso. Pro balet NDM novou choreografii v roce 2022 vytvořil mladý umělec Jiří Pokorný. Příběh posunul do současnosti a Carmen je i v jeho podání dívka moderní, nepoddajná, svobodomyslná a vášnivě milující (neláme si ale hlavu s věrností jednomu muži).
Přehlídky BALET 2023 se zúčastnilo 8 baletních souborů z České republiky s 31 inscenacemi. „Počet soutěžních inscenací byl ve srovnání s minulými léty vyšší a o to víc nás těší úspěch naší Carmen,“ říká šéfka souboru NDM Lenka Dřímalová a připomíná: „Soubor našeho baletu poprvé v historii této soutěžní přehlídky získal hlavní cenu za inscenaci a poprvé si odnáší tak vysoký počet ocenění spojený s jednou inscenací. Je to velké ocenění naší práce. U Carmen nás velmi těší i ohlasy diváků – reprízy máme stále plné a divákům se balet líbí!“
Pětičlenná porota přehlídky BALET 2023 pracovala ve složení Kateřina Dedková, Lucie Dercsényi, Jan Kodet, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek. Porota navštěvuje přímo divadla a inscenace sleduje tam. Cílem přehlídky je soubory motivovat k pravidelnému uvádění současné baletní tvorby a ke vzniku nových děl. „Soutěž je jakousi výkladní skříni českého baletu, přehlídkou toho nejlepšího ze současného tance, co jednotlivé divadelní soubory mohou ukázat. Soutěž od roku
1992 pořádá Asociace tanečních umělců ČR (dříve Taneční sdružení ČR) za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Našemu baletu se povedlo získat hlavní ceny za výkony kolektivní nebo sólové už několikráte – naposledy si celý soubor přivezl kolektivní cenu za Rossiniho karty (rok 2019, choreograf Mauro Bigonzetti) a Barbora Šulcová získala výkon za sólo v baletu O Balcão de Amor v choreografii Itzika Galiliho,“ uzavřela Lenka Dřímalová.