Jiří Zlý, ředitel dopravní policie ČR: “Od té zdánlivě nejbanálnější, což je propadlá technická kontrola, tak jsou to různé zrezivělé části vozidel, ostré hrany na vozidlech, popraskaná čelná skla, nesvítící světlomety a celá řada dalších závad.”
I taková je realita na našich silnicích. Česko v Evropě podle statistik patří mezi země s nejstaršími auty na cestách. Přitom vozidlo ve špatné technické kondici je v provozu jednoznačným rizikem a zvláště za zhoršených podmínek je jen kousek od vzniku dopravní nehody. Na technický stav se kromě pracovníků STK samozřejmě zaměřují i policisté.
Jiří Zlý, ředitel dopravní policie ČR: “My jsme za sedm měsíců letošního roku zjistili celkem 4500 takovýchto případů, které jsme vyřešili na místě. Dalších téměř 500 přestupků jsme oznámili ke správnímu řízení.”
Základní kontrolu technického stavu by řidiči měli provést před každou jízdou. Zpravidla jednou za dva roky pak vozidlo musí prověřit odborník. Dá se říct, že to nejmenší, co řidičům při jízdě s autem ve špatném technickém stavu hrozí, je pokuta.
Jiří Zlý, ředitel dopravní policie ČR: “Pokud se týká sankce v případě zjištění nebezpečné závady, tak zde hrozí pokuta pěti až deseti tisíc korun a zákaz činnosti od 6 do 12 měsíců. Nicméně v případě způsobení dopravní nehody s takto vážně poškozeným vozidlem, které vykazuje nebezpečné závady, tak samozřejmě hrozí to, že pojišťovna nebude plnit, případně bude výrazně krátit plnění. V tom případě, řeknu to lidově, tomu řidiči se to vůbec nevyplatí. Protože pokud způsobí škodu na jiném vozidle řádově ve stovkách tisíc korun, tak po něm pojišťovna následně tu škodu může vymáhat.”