Českolipsko a silnice I/9, přesněji část komunikace spojující Nový Bor a Českou Lípu. Jde o mírně stoupající rovinku, která je každý den velmi dopravně vytížená. Ačkoliv jde o přehledný úsek, na dopravní nehody je bohatý.
Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu LK: „Je tam dobře vidět a svádí to k rychlé jízdě. Paradoxně to ale není problém a příčina dopravních nehod. Jsou to srážky se zvěří.“
Celý úsek navíc není chráněn oplocením ani jinými překážkami. Divoká zvěř tady má pravděpodobně svůj koridor, a to se nepotkává s hustým provozem.
Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu LK: „Vlastně lze říci, že všechny dopravní nehody jsou časově stejné. Vždy je to večer nebo brzo ráno, kdy ta zvěř přes silnici přechází.“
Přestože tu ke střetům se zvěří dochází velmi často, jde většinou jen o pomuchlané plechy u aut, maximálně lehká zranění. Kromě toho je ale úsek rizikový i z toho pohledu, že se na poměrně krátkém úseku mění rychlost z povolených 90 kilometrů na 50. Projíždí se tady totiž obcí Pihel. Mnoho řidičů si to neuvědomuje, přitom jsou tam autobusové zálivy a přechody pro chodce.
Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu LK: „Je možné, že to také může být ten problém. Vjezd do té obce není zklidněn tak, jak by si zasloužil. Jsou tam dvě zastávky, které ten provoz můžou ještě zpomalovat.“
Podle dopravních expertů je ale dnešní provoz na silnici I/9 mezi Novým Borem a Českou Lípou mnohem bezpečnější než tomu bývalo v minulosti, kdy byla tato silnice hovorově označována jako černá komunikace.
Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu LK: „Historicky byl ten úsek velmi problémový. Docházelo tam k těžkým smrtelným nehodám i těžkým zraněním. Nicméně na tom úseku proběhly nějaké úpravy, které to místo trochu zpřehlednily. Dnes ten problém téměř vymizel.“
Opatrnosti ale není nikdy dost, proto sledujte dopravní značení a buďte ohleduplní i ostatním účastníkům provozu. Předejdete tak událostem, které vám mohou obrátit život vzhůru nohama.