Moravskoslezský kraj a jedno z rizikových míst na tamních komunikacích.Křižovatka v ostravské Nové vsi. Ve statistikách je evidováno velké množství nehod. Toto je jedna z nich z poloviny listopadu 2023 - při střetu aut se zranilo pět lidí. Na křižovatku jsme se byli podívat s odborníkem.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Je nebezpečná v tom, že když se řidič blíží k té křižovatce, tak cesta se mu rozšiřuje. Když přijíždí v podstatě ze všech směrů, tak jede s vyšší rychlostí, než je dovolených 50 km/hod. v obci a mnohdy se stává, že řidič při změně signálu mnohdy nechce poslechnout tu barvu, aby zastavil vozidlo tam, kde má, ale spíše se snaží projet. Pokud už stojí vozidlo a blikne mu žlutá po červeném světle, pokud nevyčká do signálu zelená a rozjede se svižně, tak může dojít k tomu, že v té křižovatce se vyskytnou obě vozidla, protože oba dva tam neměli co dělat.”
Na vytížené křižovatce je spousta jízdních pruhů, tramvajová zastávka, několik přechodů pro chodce i cyklostezka.
Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “Je to křižovatka, kde je intenzivní provoz. Je potřeba opravdu se věnovat tomu průjezdu křižovatkou. Vždy platí pravidlo, že i když mám zelenou, tak se rozhlédnu kolem sebe, jestli třeba nejede například vozidlo s právem přednosti v jízdě. Může se stát i také to, že se někomu udělá špatně nebo opravdu třeba v dnešních podmínkách za sněhu nemusí dobrzdit a rozhodne se jet na žluté světlo. Takže opravdu mít oči otevřené a reagovat na aktuální situaci.”Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: “I chodci jsou mnohdy zmateni a v takovém počasí, jako je dnes, nemusí třeba dostatečně stihnout projít na ten svůj signál. Když řidič vjede celkem svižně do křižovatky, tak se může stát, že chodec, který se tam ještě vyskytuje, ho může překvapit. Proto opravdu ubrat na rychlosti a zvýšit rozhled kolem té situace a snažit se dohlédnout co nejdál. Opravdu předvídat to, že tam mohou být ještě jiní účastníci. I když by tam být neměli. Křížení tramvají je také výrazným problémem, například v okamžiku, když nefunguje světelná signalizace, tak třeba tramvaj vedle mě odbočuje doprava, tak má přednost. Řidiči, kteří jedou ze směru od Poruby na Mariánské hory, tak mnohdy toto pravidlo ne, že neznají, ale opomenou ho a pak je tramvaj překvapí.”