Hra patří podle Dianišky k tomu, co píše nejraději, a napsal ji divákům hlavně pro radost: „ Zkoušel jsem detektivní parodii, gangsterku, horor. Sem patří i Den zúčtování. Zde jsem si chtěl osahat speciální styl komediálního vyprávění, tzv. spirálový narativ, lidově nazývaný časová smyčka. Nejslavnějším a nedostižným představitelem stylu je film Na Hromnice o den více. (…) Den zúčtování je takový postmoderní guláš, kde jako divák znáš ty postupy, ale zároveň tě překvapuje jejich použití na divadle. Ale to je jenom taková zajímavost. Důležitější než tato forma je stejně obsah. Diváci do divadla přicházejí kvůli příběhu, kvůli tomu, aby s hrdinou zažili neobvyklé situace a ztotožnili se s ním. Tak snad se to povede,“ řekl. Tomáš Dianiška využívá ostravské reálie (halda Ema je tu strůjcem apokalypsy, konce světa a neodvratného zániku lidstva), ale zdůraznil, že „tahle story by se mohla odehrát kdekoli“.
„Sleduju neúspěšného hrdinu, který se prokousává nahoru. Hrdina musí něco překonávat a my s ním. Nikoho nezajímá sledovat úspěšného člověka bez překážek. To by byla nuda,“ přibližuje Tomáš Dianiška výběr hlavní postavy Kamila Kulhánka (hraje Vít Roleček), celoživotního outsidera, kluka, který byl v mládí šikanován a kterého stále ponižuje a podceňuje také jeho rodina. Ale který se paradoxně stane tím, kdo se s přítelkyní Evou probouzí opakovaně do stejného posledního dne, aby ho sobě i blízkým pomohli prožít co nejlíp a aby vymysleli způsob, jak lidstvo před zkázou z Emy zachránit. Dianiška napsal čistou fikci, ale s reálnými hrdiny, v nichž se mnozí z nás mohou poznat. „Doufám, že hra bude k lidem promlouvat. Každá sci-fi z budoucnosti nebo historický příběh z minulosti je úspěšný jedině, když rezonuje s lidmi, kteří ho sledují dnes. Den zúčtování je satira, která má sice divokou, nereálnou zápletku, ale bude snad ve výsledku promlouvat k divákům jako realistická hra ze současnosti,“ uzavřel.
Režisér Piotr Ratajczak situoval vyprávění na scénu se čtyřmi pokoji, která se stejně jako svět stále otáčí a prakticky se nezastaví. Scénu navrhl Marcin Chlanda, kostýmy Paula Grocholska, hudbu zkomponoval Maciej Zakrzewski, pohybová spolupráce Aneta Jankowska a Szymon Dobosik. Dramaturgie Pavel Gejguš.
V hlavní roli Vít Roleček, dále hrají Aneta Kaluža Klimešová (Eva), Sára Erlebachová, Petr Houska, Tomáš Jirman, Miroslava Georgievová, Marcela Čapková, Vlastimil Burda, Andrea Zatloukalová, Kamila Janovičová, Petr Panzenberger, Martin Dědoch a Vojtěch Johaník.
TOMÁŠ DIANIŠKA
(* 1984) Rodák z Banské Bystrice vystudoval herectví na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Po absolutoriu nastoupil do hereckého angažmá v Divadle F. X. Šaldy Liberec. Z uměleckého přetlaku tam založil Divadlo F. X. Kalby pro mladé publikum, které tvořilo off-programovou scénu, alternativu k velkému a konzervativnějšímu divadlu. Pro účely tohoto souboru začal psát své první divadelní hry a postupně se profiloval nejen jako výrazná herecká osobnost, ale také jako nadaný autor divadelních textů a režisér. Jeho talentu si brzy povšiml režisér a umělecký šéf Divadla pod Palmovkou v Praze Michal Lang a vzal ho do hereckého angažmá svého divadla, kde působí Dianiška dodnes. Kromě Prahy sklízí úspěchy i na regionálních scénách, pro které píše velmi úspěšné a oceňované hry: pro Divadlo Petra Bezruče například napsal a režíroval Transky, body, vteřiny nebo Špinarku.
Velký divácký úspěch i pochvalné kritiky sklidily také jeho počiny v Divadle pod Palmovkou jako Pusťte Donnu k maturitě!, Bezruký Frantík, Encyklopedie akčního filmu, 294 statečných nebo Žena filmového kritika. Hra 294 statečných (o rodinách, které pomáhaly aktérům atentátu na Reinharda Heydricha) byla například oceněna jako Nejlepší poprvé uvedená česká hra roku 2020 v Cenách divadelní kritiky a dostala pak i Cenu Divadelních novin (2022). Ostravské publikum mohlo vloni vidět jeho hru o pohnutém osudu slavného komika v podání Divadla F. X. Šaldy Liberec – Buriana ztvárnila herečka Veronika Korytářová a za svůj výkon dostala Cenu Thálie.