Kinky Boots jsou možná až neuvěřitelně vyhlížejícím příběhem továrny na boty, která se vyhnula krachu výrobou speciálních botek pro drag queen show. Zároveň ale otevírají téma přijetí člověka takového, jaký je, bez předsudků. „Pro náš muzikálový soubor to byla velká výzva a pochopitelně jsme zvědaví na reakce publika, ale já věřím, že si tenhle hit diváky u nás najde,“ je přesvědčena režisérka Gabriela Petráková, která tvoří režijní tandem s Markem Davidem.
Publikum se může těšit na Jána Slezáka, Petera Pechu nebo Lukáše Adama (Lola/Simon), postavu Charlieho Price si zahrají Tomáš Krpec nebo Radim Bierski (pro toho je to muzikálový debut v hlavní roli). Kompletní obsazení je na webu NDM.
V Divadle Jiřího Myrona tentokráte diváci z hlediště neuvidí orchestr, ten bude živě pod taktovkou Jakuba Žídka hrát ze zkušebny o tři patra výše. „Vyniknou tak například lépe sólové nástroje, zvuk je čistší. K dispozici máme celé jeviště pro herce, jsou blíže divákům,“ přibližuje Gabriela Petráková jen některé přednosti řešení.
Choreografie Ladislav Cmorej a Antonín Blahuta (choreo Angels na vysokých podpatcích, ve skupině drag queen také hraje). Scénu navrhl Ondřej Zicha, kostýmy Hana Kelar Knotková. Hrajeme v překladu Pavla Bára a Michaela Prostějovského. Dramaturgická spolupráce Hana Nováková. Sbormistryně Martina Juríková.
Muzikál vypráví příběh Charlieho Price, který se snaží zachránit rodinný obuvnický podnik před bankrotem. Jedno náhodné setkání ho propojí se Simonem/Lolou, který/která provozuje drag queen show. Lola se stane návrhářkou a fabrika začne vyrábět speciální boty na vysokých podpatcích pro show, v níž se muži převlékají za ženy, a kolekci úspěšně jede představit na veletrh do Milána.
Film zaujal nezávisle na sobě dva producenty – Daryl Rothovou a Hala Luftiga (Pravá blondýnka). Oba se později spojili, jako prvního oslovili choreografa a režiséra Jerryho Mitchella (Donaha!), který už měl na kontě muzikálovou Cenu Tony. Scénář napsal Harvey Fierstein, herec a scenárista, který už si sám roli drag queen vyzkoušel v muzikálu Klec bláznů a napsal k němu i libreto. Svou první hudbu k muzikálu zkomponovala slavná americká poprocková zpěvačka a skladatelka Cyndi Lauperová.
Fierstein se při psaní scénáře k muzikálu více než na záchranu byznysu (nosné téma filmu) soustředil na dva mladé muže, kteří – ačkoli pocházejí ze zdánlivě opačných světů – zjišťují, že mají mnoho společného, počínaje potřebou postavit se svým otcům. Společně se Cyndi Lauperovou se při psaní muzikálu snažili zdůraznit téma komunity, pouta mezi otci a syny, tolerance a sebepřijetí.
Premiéra byla 4. dubna 2013 v newyorském Divadle Ala Hirschfelda. Muzikál měl okamžitě obrovský úspěch a z nejprestižnějších broadwayských divadelních Cen Tony si odnesl toho roku největší počet sošek – celkem šest. Diváci se o vstupenky na muzikál doslova rvali a před divadlem kempovali, pořadatelé dokonce museli přijít se speciální formou loterie o lístky. Kinky Boots se brzy staly pro broadwayské divadlo nejen nejvýdělečnějším titulem v jeho historii, ale pomohly také změnit postoj veřejnosti ke cross-dressingu (oblékání oděvů určených pro opačné pohlaví) a transgender komunitě a k přijetí sebe sama i svého okolí v jeho odlišnostech. Muzikál měl obří úspěch kdekoli, kde byl dosud inscenován, v Evropě se zatím hrál v šesti zemích a Národní divadlo moravskoslezské jej uvede jako první v Česku.
Muzikálová story je pochopitelně upravena, v reálném životě se happy end nekonal. Steve Pateman převzal obuvnickou firmu W. J. Brookes Ltd. v britském hrabství Northamptonshire po svém otci, ale brzy se mu kvůli krizi přestalo dařit – neměl pro drahé a vysoce kvalitní boty odbyt. Jednoho dne mu zavolal majitel obchodu s obuví, kde nakupovali cross-dresseři a drag queens, a ptal se, zda by jeho továrna uměla vyrobit vysoké boty v pánských velikostech. Steve Pateman do toho šel, boty úspěch měly a továrna začala být známa jako The Kinky Boot Factory. Neuvěřitelný příběh cesty z krize odvysílala v dokumentu i televize BBC. Brzy ale začaly být boty kopírovány a nahrazovány levnějšími a fabriku musel majitel po několika letech stejně zavřít, dnes pracuje jako hasič.
Pro muzikál Národního divadla moravskoslezského kostýmy navrhovala Hana Kelar Knotková. Některé modely bot se ale musely objednávat v zahraničí, protože u nás nejsou až tak žádané a ve světě je lepší nabídka. „Výzvou bylo obléct herce pro role ‚drag queen angels‘ tak, aby chlapi vypadali svůdně, ale přitom to nebylo sexistické nebo nějak zavádějící. Prostě aby vypadali hezky a přitažlivě a zároveň, aby to divák takhle přijal,“ říká kostýmní výtvarnice, kterou „bavila celková energie, jakou ten muzikál má“ a zároveň přiznala, že byla dosud fenoménem drag queen nepolíbená a potěšilo ji tedy „zabrouzdat do něčeho nového“.