Slova proměna a konstanta se samozřejmě dají přiřadit i k připravovaným novinkám všech čtyř souborů: v nabídce je až do června světová klasika, po mnoha letech také velká barokní opera, ale diváci zažijí i osobitou a novou interpretaci známých světových titulů (viz podrobné resumé). „Konstantou je nejen divadlo jako takové, ale pro nás jsou to i naše divadelní budovy. Letos v červnu uplynulo 130 let od otevření Národního domu (1894), nejstaršího kulturního domu v Moravské Ostravě. Je místem, kde se přes různé jeho proměny 130 let hraje divadlo. Budova již sedm desetiletí nese jméno Divadlo Jiřího Myrona, a protože i on měl letos kulatá výročí narození i úmrtí, bude i jeho osobnost součástí programu obou zahajovacích galavečerů 7. a 8. září,“ říká ředitel Jiří Nekvasil.
Diváci v sezóně číslo 106 tedy uvidí 16 novinek – pět v opeře, po dvou v baletu a muzikálu a sedm premiér má v plánu činohra. Na repertoáru všech čtyř souborů zůstává 38 inscenací. Sezónu společně zahájí všechny soubory v již osvědčeném modelu zahajovacích galavečerů v obou velkých divadlech (Antonína Dvořáka a Jiřího Myrona), tedy tam, kde jsou jednotlivé soubory nejvíc „doma“. Opera, balet i muzikál nabídnou během gala divákům ukázky z novinek, činohra se soustředí výhradně na „ducha starého Myrona“. O přestávce se diváci mohou připojit ke společné procházce po divadelní Ostravě s průvodcem.
Oslavy 130. výročí otevření Národního domu a také 140 let od narození Jiřího Myrona nekončí. Veřejnost se s herci, tanečníky, operními a muzikálovými zpěváky bude moci potkat také během jízdy speciální divadelní tramvají po Ostravě 22. září. Trasu a časy včas oznámíme.
Ateliér při Národním divadle moravskoslezském bude hned zkraje sezóny hostit pět týmů z Evropy zapojených do mezinárodního projektu s názvem Resistance! mladý festival evropské moderní historie. „Mladí lidé od 16 do 23 let ze šesti zemí (kromě Česka jsou to týmy z Francie, Itálie, Portugalska, Nizozemska a Slovinska) vytvořili v minulém roce performance na téma z moderních dějin; vybrali si zásadní události či velké akty odporu v jejich zemi. My jsme zvolili pražské jaro 1968 a oběť Jana Palacha,“ přibližuje lektorka Ateliéru při NDM Tereza Strmiska. Všechny týmy v Ostravě sehrají své inscenace pro školy i veřejnost ve dnech 10.–12. září (vstupenky jsou v prodeji v divadle a online na www.ndm.cz). V plánu jsou každý den diskuze se studenty i večerním publikem na daná témata. Projekt má neformálním způsobem přitáhnout pozornost k dějepisu (I tak se dá učit!) a připomenout historické a společenské milníky, přimět mladé uvažovat v historickém kontextu a otevřeně o tom mluvit. Šest týmů takto už postupně hrálo ve třech zúčastněných zemích, nyní je na řadě Ostrava. „Širší veřejnost se mohla s naší inscenací s názvem KDYŽ SKONČILO JARO seznámit už v rámci programu Noci divadel,“ zdůraznila Tereza Strmiska s tím, že finančně se na projektu podílí Evropská unie.
Národní divadlo moravskoslezské na sezónu opět chystá i řadu výstav. V Galerii současné malby v Divadle Antonína Dvořáka si diváci mohou prohlédnout díla výrazných výtvarníků-malířů, v Galerii Opera v Divadle Jiřího Myrona pak pořádá výstavy především ve spolupráci s Institutem tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě. Už 3. září zahájí v druhém jmenovaném prostoru přehlídku svých uměleckých fotografií student institutu MAREK KOLIHA. Od 11. září bude možné vidět malby MARTY KOLÁŘOVÉ ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka.
NDM každoročně pojmenovává slavnostní sál v Divadle Jiřího Myrona po významné osobnosti s divadlem spjaté. Tentokráte padla volba na VLADIMÍRA KRISTINA (1894–1970), malíře, ilustrátora a jednoho z prvních scénografů našeho divadla. Vzácné materiály pro výstavu, která přiblíží jeho život a dílo, zapůjčilo mj. Ostravské muzeum a Slezské zemské muzeum v Opavě.
NDM bude v létě 2025 spolupořadatelem a hostitelem řady koncertů v rámci bienále hudby 20. a 21. století Ostravské dny a v průběhu sezóny také hostitelem komorních koncertů agentury Presto, které zazní ve slavnostním sále Vladimíra Kristina v Divadle Jiřího Myrona.
Resumé novinek jednotlivých uměleckých souborů na sezónu 2024_2025
„Operou Pavla Haase ŠARLATÁN v režii Ondřeje Havelky završíme 10. října cyklus Opery terezínských skladatelů. Po tři roky jsme na jevišti Divadla Antonína Dvořáka uváděli díla českých skladatelů, kteří prošli Terezínem a padli za oběť holocaustu, a Pavel Haas byl jedním z nich,“ přibližuje ředitel NDM Jiří Nekvasil s tím, že Haasovu operu a také Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (premiéra byla v červnu) odehraje opera NDM v listopadu v Brně na festivalu Janáček Brno.
Slovinský tvůrce Rocc vytvoří scénu a bude režírovat klenot světové opery: Pucciniho TURANDOT (na repertoáru bude od 19. prosince 2024 a hudebně operu nastuduje Marek Šedivý). Pro Rocca je to opera vpravdě osudová: „Turandot jsem poprvé viděl v Lublani, když mi bylo 15 let, a naprosto mne uhranula. Díky ní jsem se rozhodl stát se operním režisérem,“ říká a pokračuje: „Vždy se ptám, jaké místo a jakou funkci mají pohádky v dnešní době. Turandot je operní pohádka velmi krutá a plná krve, nad tou hrůzou ovšem v závěru vítězí čistá láska. Těším se do Ostravy, těším se na Turandot!“
Jiří Nekvasil bude v nové sezóně režírovat dvě operní díla. V české premiéře uvede 13. března 2025 spolu s hudebním ředitelem opery Markem Šedivým FLORENTSKÝ SLAMĚNÝ KLOBOUK Nina Roty, hudební frašku z roku 1945. V červnu 2025 zazní po mnoha letech v Ostravě velká barokní opera. Dílo Georga Friedricha Händela JULIUS CAESAR V EGYPTĚ bude mít premiéru 19. června a ostravští diváci je uvidí pouze 5x, poté inscenace poputuje na Hudební festival Znojmo – jde o koprodukci. Hudebně ho nastuduje zkušený Roman Válek. „Georg Friedrich Händel operu napsal pro anglickou Královskou hudební akademii v roce 1724 a úspěch měla hned při premiéře. Händel ji často obnovoval ve svých dalších operních sezónách a dodnes patří k nejčastěji uváděným barokním operám,“ říká Jiří Nekvasil.
Po krátké sezónní pauze opět v rámci Operní akademie Ostrava nazkouší jedno dílo soubor se studenty Fakulty umění Ostravské univerzity, tentokráte pod režijním vedením Gabriely Petrákové. V Divadle „12“ uvedou komickou pohádkovou operu POPELKA Pauline Viardotové z roku 1904. Podívaná pro celou rodinu se bude hrát od 6. února 2025.
BALET Národního divadla moravskoslezského chystá dvě premiéry a už pro začátek sezóny (17. října 2024 v Divadle Jiřího Myrona) připravuje opravdovou lahůdku: komponovaný večer s názvem ČISTÁ RADOSTance (přesně takto i píšeme). Na hudbu skladatelů od 18. století do současnosti nazkouší soubor pět rozdílných choreografií a představí pět různých stylů tance v běhu času – tedy přesně v duchu motta sezóny: PROMĚNY A KONSTANTY. „Mimo jiné v tomto večeru nabídneme divákům opět dílo nejvěhlasnějšího choreografa českého původu Jiřího Kyliána. Jeho Křídla z vosku byla už součástí inscenace Vzlety a pády v roce 2018. Diváky potěší také Itzik Galili (Sofa), Marco Goecke (duet z Ptáka Ohniváka), Justin Peck (Heatscape) a Lea Bessoudo Greck (Šárka). Večer s láskou namícháme tak, aby se jednotlivé choreografie navzájem posilovaly a celek přitom zůstal v harmonii. V každé kapce naší směsi je energie záměru, se kterým byla vytvořena. Naše terapie tancem ČISTÁ RADOSTance poslouží k probuzení radosti a zlepšení nálady diváků,“ zve šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová. Ostravské obecenstvo se může těšit také na nového PEERA GYNTA na hudbu Edvarda Hagerupa Griega s libretem podle dramatu Henrika Ibsena. Divadlo oslovilo ke spolupráci belgického choreografa působícího v Berlíně Jeroena Verbruggena, který se obdivem k dílu netají a pro soubor baletu NDM připraví novou choreografii. Přestože je Verbruggen v Evropě od roku 2012 velmi žádaným a vyhledávaným choreografem, v českém divadle bude tvořit poprvé. S orchestrem opery baletní inscenaci nastuduje nizozemský dirigent Sander Teepen, který už s NDM spolupracoval před 10 lety například na inscenaci opery Andrea Chénier nebo v roce 2017 na Lady Macbeth Mcenského újezdu. Peer Gynt se na ostravské jeviště vrací po 35 letech. Inscenace hostujícího lotyšského choreografa Alexandra Lemberga, v níž v titulní roli alternovali Petr Koželuh a Richard Böhm, se stala senzací divadelní sezóny 1973/1974. Belgický choreograf nás tedy znovu zavede na cestu mladičkého Peera, který opouští domov, aby hledal své štěstí. Premiéra bude 22. května 2025 v Divadle Antonína Dvořáka.
MUZIKÁL NDM přichází se dvěma velkými novinkami pro Divadlo Jiřího Myrona a pokračuje tak v uvádění světových hitů v ostravských premiérách. Dne 12. prosince 2024 zazní další pecka dvojice Michael Kunze a Sylvester Levay – ELISABETH. Rakouský muzikál měl premiéru v roce 1992 ve Vídni (v Česku v roce 2019) a započal éru moderního německy zpívaného muzikálu. „Je to příběh rakousko-uherské císařovny Alžběty Bavorské, manželky Františka Josefa I. Život její i na císařském dvoře je zobrazen skutečně originálním a dramatickým pohledem libretisty Michaela Kunzeho a skvělou hudbou Sylvestera Levaye. Pozdější Rebecca stejných autorů ostatně patří k nejúspěšnějším titulům ostravského muzikálu vůbec. Opulentní scénu navrhuje Daniel Dvořák,“ říká překladatel a dramaturg Michael Prostějovský. V současnosti vedení muzikálu vybírá obsazení – to ještě projde schvalovacím procesem vlastníka licence. Režii má Jiří Nekvasil.
Šéfka muzikálového souboru Gabriela Petráková si pak pro režii vybrala muzikál MAMMA MIA! s melodiemi kultovní skupiny ABBA. „Tenhle titul si doslova vysnil náš hudební ředitel Jakub Žídek, který bude autorem hudebního nastudování. Roli Donny, majitelky hotýlku na řeckém ostrově, už zkouší dvojnásobná držitelka Ceny Thálie Hana Fialová a diváci ji už uslyší během zahajovacích galavečerů,“ prozradila Gabriela Petráková. Muzikál měl premiéru v Londýně v roce 1999, známá je i filmová verze z roku 2008 od režisérky Phyllidy Lloyd s Meryl Streep, Piercem Brosnanem, Colinem Firthem nebo Amandou Seyfried. Ostravská premiéra bude 3. dubna 2025 a diváci uslyší texty v překladu Adama Nováka.
ČINOHRA NDM má v dramaturgickém plánu sedm premiér. „Připravili jsme tři české premiéry, čtyři komedie (na škále od bláznivá, satirická, temná až po voyeurskou) i světovou klasiku. Dominantu dramaturgie příští sezóny tvoří ale současná dramatika,“ zve šéf činohry Vojtěch Štěpánek.
Tomáš Svoboda – režisér, scenárista a dramatik – je už v Ostravě jako doma; právě zkouší jednu z novinek, obě ale lze zařadit do kategorie PROMĚNY. Pro komorní „Dvanáctku“ chystá na 26. října 2024 českou premiéru hry DISCOTECA PARAISO. „V překladu Jany Sloukové má hra název Tuhle noc bude všechno jinak a autor Roland Schimmelpfennig tu rozehrává příběhy návštěvníků nočního mystického, a přitom tolik známého prostoru v jediné noci. Repliky jednotlivých postav na sebe jen zdánlivě nenavazují, ale atmosféra graduje a houstne. V jedné (nebo několika) z postav se určitě pozná každý divák,“ přibližuje dramaturg Norbert Závodský. Molièrův Tartuffe (od 12. dubna 2025 v Divadle Antonína Dvořáka pod Svobodovým názvem GURU TARTUFFE) bude mít ve Svobodově úpravě novou neotřelou podobu a už podtitul „Hodně budeš někde“ napoví dost.
Jednou ze světových konstant je bezpochyby komedie ŤULULUM od Georgese Feydeaua, která baví publikum už více než 100 let, a stále k ní divadla s úspěchem sahají. Režijně ji se souborem pro premiéru 2. listopadu v Divadle Antonína Dvořáka připraví umělecký šéf činohry Vojtěch Štěpánek. Ten bude podepsán také pod komorním SOUMRAKEM NAD KRAJINOU Mariuse von Mayenburga (od 17. dubna 2025 v Divadle „12“). Hra vypráví o nečekaném dědictví v podobě Hitlerova obrazu, s nímž si sourozenci – dědicové – nevědí zprvu rady. „Černá komedie je plná důvtipných dialogů, zvratů a palčivých otázek. Za kolik se dá koupit naše svědomí a jak si poradit s odkazem minulosti v podobě dědictví celospolečenské viny?“ napovídá dramaturg Pavel Gejguš.
Talentovaná absolventka divadelní a filmové vědy na UP v Olomouci a režie a dramaturgie na pražské DAMU Aminata Keita uvede v Divadle Antonína Dvořáka v české premiéře 1. února 2025 hru PTÁČCI, kterou napsal oceňovaný libanonsko-kanadský dramatik Wajdi Mouawad. „Na začátku příběhu je osudové setkání dvou mladých lidí. Pak ale v důsledku teroristického útoku v Jeruzalémě upadne izraelsko-německý biogenetik Eitan do kómatu, zatímco jeho přítelkyně Wahida – marocká historička – musí odhalit Eitanovo rodinné tajemství, které je přivedlo do Izraele,“ popisuje v kostce děj hry, která má „rozměry antické tragédie“ dramaturg Norbert Závodský.
Publicista Pavel Klusák ve svém dokudramatu ABBA / Scény z manželského života svléká donaha populární skupinu ABBA. „My ale (na rozdíl od muzikálového souboru) budeme vyprávět o tom, jakou roli hraje v příběhu dvou usměvavých párů sovětská ropa,“ říká k titulu pro komorní Divadlo „12“ Vojtěch Štěpánek. Premiéra v režii Josefa Doležala bude 6. června 2025. V závěru sezóny (14. června 2025 v Divadle Jiřího Myrona) se diváci mohou těšit na jednu z KONSTANT světové dramatiky: KRVAVOU SVATBU Federica Garcíi Lorcy v režii Martina Františáka.