Seminář zorganizovalo Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje 19. června 2015. Smyslem akce bylo seznámit podnikatele s možnostmi a formami státní podpory exportu na zahraničních trzích a představit jim jednotnou zahraniční síť kanceláří ministerstva zahraničních věcí a agentury CzechTrade. Zástupci firem měli také možnost individuálně konzultovat své potřeby s řediteli zahraničních zastoupení ve vybraných zemích.
Největší zájem měli firmy z regionu o trhy severní a východní Evropy a Asie, především státy Společenství nezávislých států (SNS), kam patří Arménie, Ázerbájdžán, Bělorusko, Kazachstán, Kyrgyzstán, Moldavsko, Rusko, Tádžikistán, Uzbekistán, Turkmenistán a Ukrajina. „Ve státech SNS má Česká republika vyšší konkurenceschopnost než směrem na západ. Na trzích těchto zemí je vysoký potenciál pro investice a export,“ uvedl ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Radúz Mácha s tím, že zájem českých firem z regionu o export na východ je velký. „Značka CZECH MADE je silná a v zahraničí stále velmi známá, firmy potřebují motivaci i pomoc při odstraňování bariér při pronikání do zahraničí,“ řekl vládní zmocněnec pro Moravskoslezský a Ústecký kraj Jiří Cienciala.
Podnikatelům především schází dostatek informací a dobré kontakty. Potřebují rovněž minimalizovat administrativní bariéry jako je nepružná vízová politika, celní komplikace či nepříznivá politická situace. „Tyto překážky brání obchodování s našimi podniky,“ upřesnil ředitel. Stejný názor má také Aleš Zedník, honorární konzul Ruské federace v Ostravě. „Na konferenci Ruský byznys den, který se konal včera v Ostravě, jsme se shodli, že ruský trh jsme již jednou opustili a velmi těžko jsme se na něj vraceli. Bylo by proto nerozvážné to udělat znovu, proto musíme hledat všechny cesty k tomu, abychom export tímto směrem udrželi a posilovali,“ řekl Aleš Zedník s tím, že vývoz výrobků z kraje má v Rusku dlouhou tradici. „Jezdí tam české tramvaje, pracují stroje. Tradice samozřejmě otevírá dveře, ale musíme hledat také nové cesty,“ řekl konzul s tím, že pro firmy, které nejsou etablovány na zahraničních trzích, je dobrou volbou a možností využít služeb zahraničních kanceláří agentury CzechTrade.
„Nepřineseme vám zakázky, ale pomůžeme se zorientovat na daném trhu, budeme vás informovat o překážkách, které tam existují, i seznámíme s možnostmi, které máte,“ řekl podnikatelům ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Rusku Jiří Mašata s tím, že detailní znalost jednotlivých trhů a místních prostředí jsou pro úspěch firem v zahraničí důležité.
To potvrzuje také Tomáš Pittermann, Business Development Manager společnosti Pars Komponenty. „Pro naše produkty je český trh malý, proto se orientujeme na export. V současnosti hledáme především prostředníky, kteří by nám pomohli proniknout na zahraniční trhy,“ řekl Tomáš Pittermann s tím, že na stabilních trzích západní Evropy chce firma nabídnout kvalitní nové výrobky. „Zájem máme pochopitelně ale také o trhy v Turecku, Indii či státech SNS, kde bychom rádi přispěli k rekonstrukci a modernizaci kolejových vozidel, s čímž máme bohaté zkušenosti z České republiky,“ uvedl Tomáš Pittermann.
Sdružení pro rozvoj se snaží firmám dlouhodobě pomoci s exportem. „Například minulý rok jsme spolupořádali Kazašský byznys den, kde české firmy mohly navázat obchodní kontakty s kazašskými podniky. V rámci Investičního fóra 2014 proběhlo také česko-ruské setkání podnikatelů formou takzvaného kulatého stolu, jehož cílem bylo pomoci podnikatelům vytvářet vazby mezi regiony a využít jich ve vzájemně výhodné obchodní spolupráci,“ upřesnil Radúz Mácha.