Jeřáb v hodnotě 100 milionů korun nahradil dva původní, které sloužily k přepravě pánví v hale ocelárny od 60. let 20. století. „Nový jeřáb přinese kromě snížení poruchovosti a nákladů na opravy zejména zlepšení bezpečnosti našich zaměstnanců, protože splňuje ta nejpřísnější bezpečnostní kritéria,“ říká Jiří Soudný, vedoucí podpory výrobních procesů v ArcelorMittal Ostrava.
Jeřáb je řízen z klimatizované kabiny, která je usazena pod hlavními nosníky. Kabina jeřábu je vybavena multifunkčním displejem, kde jeřábník sleduje všechny důležité údaje včetně aktuální váhy břemene, a nechybí ani černá skříňka zaznamenávající, stejně jako v letectví, všechna důležitá data o provozu pro případ nehody. Součástí vybavení je i systém automatického hlášení poruch.
„Jeřáb je vybaven hlavním zdvihem, který uzvedne zátěž o hmotnosti 330 tun a který bude přesouvat pánve s tekutou ocelí. Vedle toho má ještě dva vedlejší zdvihy. Ty unesou 65- a 20tunové náklady,“ popisuje Ivo Merta, vedoucí projektu instalace jeřábu.
Instalace jeřábu o takové hmotnosti a rozměrech nebyla vůbec snadná. Usadit jej do kolejové dráhy zcela bezpečně a bez poškození jeho částí kladlo obrovské nároky na obsluhu zdvihacího jeřábu. Například první nosník se s přesností na jednotky centimetrů usazoval na správné místo celých čtrnáct hodin.
Nový jeřáb vyrobila pro ArcelorMittal Ostrava brněnská firma Královopolská. Do haly ocelárny byly jednotlivé části převezeny v nočních hodinách šesti vysoce nadrozměrnými návěsy. Montáž jeřábu probíhala necelých 10 dní za pomoci speciálního 500tunového autojeřábu.
Instalace jeřábu v číslech:
330 tun těžký náklad je nový mostový jeřáb schopen přepravovat 500 tun je hmotnost jeřábu
22,13 metru měří nový jeřáb na šířku
20,5 metru je dlouhý
Až 128 tun těžké části jeřábu bylo nutné vyzvednout a usadit do kolejové dráhy
10 dní trvala montáž jednotlivých částí jeřábu
6 vysoce nadrozměrných návěsů přepravilo jeřáb z Brna do Ostravy
ArcelorMittal Ostrava a.s. patří do největší světové ocelářské a těžařské skupiny ArcelorMittal. Ročně vyrábí 2 miliony tun oceli, která se uplatňuje zejména ve stavebnictví a strojírenství. Je jediným výrobcem silničních svodidel a elektrotechnické oceli v Česku. Kromě tuzemského trhu prodává své výrobky do více než 40 zemí světa. ArcelorMittal Ostrava a její dceřiné společnosti mají 7 500 zaměstnanců. Průměrná mzda v roce 2014 činila 35 124 Kč. Společnost vyrábí železo a ocel v souladu s veškerou ekologickou legislativou. S předstihem snížila vliv výroby na životní prostředí nad rámec požadavků EU a letos dokončí 13 dotovaných investic do nadstandardní ekologizace v hodnotě 3,1 miliardy korun. Jediným akcionářem je ArcelorMittal Holdings A.G.