„Bude to poprvé a naposledy během celého projektu, který probíhá od března roku 2010 do února roku 2013," vysvětlil projektový manažer Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Santarius s tím, že se na projektu kromě Sdružení podílejí partneři z Rakouska, Itálie, Polska a Slovenska pod vedením zemské vlády Korutany.
Hlavním cílem projektu, který EU podpořila 3,7 miliony EUR, je pomoci hospodářskému rozvoji regionů ve směru od Baltského moře po Jadran a to především zlepším a zkvalitním dopravní infrastruktury a dopravy s důrazem na železniční. V Moravskoslezském kraji se to týká především II. železničního koridoru vedoucího od Petrovic u Karviné po Břeclav a hlavních silničních tahů - dálnice D1 a rychlostní komunikace R48.
Osa Balt-Jadran je páteří středoevropské dopravní sítě. Spojuje Baltské a Jaderské moře a jejich přístavy s vnitrozemskými městy mezi Polskem a Itálií, přičemž probíhá devatenácti regiony pěti zemí Evropy, kde žije více než čtyřicet milionů obyvatel, a spojuje Evropu s rozvíjejícími se asijskými trhy. Vybrané instituce z pěti zemí podél tohoto dopravního koridoru proto společně vytvořily účelový projekt BATCo. Jeho snahou je především urychlit realizaci vysokorychlostního železničního spojení podél osy a přesunout část silniční přepravy na železnici, chránit tak životní prostředí snížením negativních vlivů dopravy, zajistit zaměstnanost posílením ekonomik jednotlivých oblastí a zlepšit mezinárodní spolupráci.
Proto se v rámci projektu připravuje dopravní model od Baltského moře k Jadranu, který se bude skládat z jednotlivých regionálních částí, jedna z nich se týká Moravskoslezského kraje.
„Právě o něm se budeme mimo jiné na setkání v Ostravě hovořit. Dopravní model bude mapovat všechny dopravní proudy železniční i silniční dopravy do roku 2030. Analyzuje je, jak by vypadaly podle současných trendů a jak by mohly vypadat, kdyby se přesunula část dopravy ze silnice na železnici, což by mělo pozitivní vliv na životní prostředí," uvedl Pavel Santarius.
Záměrem projektu je také vybudování logistických center na ose mezi severem a jihem Evropy, které budou spolu spolupracovat a na jejichž vzniku by se mohl společně podílet veřejný a soukromý sektor, projekty PPP (Public Private Partnership). Některá logistická centra už fungují jako například v polském Slawkově a rakouském Klagenfurtu a počítá se s jejich rozšířením. V Česku se uvažuje o jejich vzniku v Ostravě, v Přerově a v Brně.
„Na setkání v Ostravě se bude rovněž projednávat návrh založení Nadnárodní podnikatelské aliance, který zahrnuje i vytvoření sítě informačních byznys center, jejichž hlavním úkolem bude zprostředkovávat kontakty a informace mezi firmami partnerských regionů," upřesnil Pavel Santarius.
„Moravskoslezský kraj má zájem stát se součástí mezinárodního vysokokapacitního železničního spojení mezi přístavy Gdaňsk a Gdyně v Polsku a Ravenna, Terst a Benátky v Itálii. Prostřednictvím projektu BATCo bychom proto chtěli posílit postavení kraje v širších souvislostech a navázat užší spolupráci mezi regiony v rámci Evropy, kterou bychom mohli využít při hledání možností výstavby vysokorychlostní trati vedoucí přes Moravskoslezský kra a celkové stabilizaci transevropské dopravní sítě TEN," řekl generální ředitel Sdružení Miroslav Fabian.
Sdružení tak opět prezentuje Moravskoslezský kraji Českou republiku a vytváří konkrétní investiční příležitosti pro své členy a partnery.