Vzít kousek dřeva, vložit ho do CNC stroje a pak už pouze sledovat obrušování, tvarování a získat hotové prkýnko. Na první pohled ta nejjednodušší práce se dřevem. Avšak není tomu tak. Výrobě předchází práce se speciálním počítačovým programem.
Stanislav Kaňok, mistr odloučeného pracoviště ve Frýdlantě n. O.: "To znamená, že se žáci musí naučit v kreslících programech udělat skicu, udělat z toho těleso a pak to osadit nástrojemi a spustit. Základem je práce na počítači. Prkýnko vypadá jednoduše, ale je dost složité. Daleko jednodušší jsou nábytkové díly, kdy takový žák už za čtyři hodiny dokáže samostatně udělat nějakou kuchyňskou skříňku. Tady tohle dokáže až tak za několik měsíců."
Petr Solich, ředitel SŠED Frýdek-Místek: "Naše škola nabízí zejména stolařské obory. Dále potom instalatéra, elektrikáře. Jsou to všechno tříleté obory, ale žáci, kteří mají vynikající prospěch, mohou dále studovat v nástavbovém studiu."
Stanislav Míša, manažer SŠED Frýdek-Místek: "Snažíme se být školou, která jde k člověku. Snažíme se jít cestou vysoké úrovně zařízení, na kterém vychováváme. A toto oslovuje žáky i rodiče a vidí, že nechceme být tuctová škola, že chceme vychovat odborníka na moderním zařízení. Že nemyslíme na dnešek, myslíme na zítřek. A zopakuji větu: Jestliže se plánuje na rok, zasejte pšenici. Jestliže se plánuje na deset let, nasaďte strom. A plánujete li na celý život, vychovejte člověka. A my nechceme ani pšenici, ani strom, my chceme vychovávat mladé, šikovné lidi."
Tyto a další informace se dozvěděli žáci 8. a 9. tříd ze 12 škol Moravskoslezského kraje, kteří se zúčastnili druhého ročníku zábavné a poučné Woodroadshow s názvem Zachraňte rodný les aneb DŘEVOKAZIMÍROVA ŠIFRA.
Kateřina Vašková, manažerka projektu MSDK: "Soutěž je členěna na tři kola. Začíná v říjnu, ale první kolo bude probíhat i v listopadu. V rámci toho prvního kola jezdíme se studenty základních škol jezdíme po exkurzích středních škol a potom do firem. V rámci druhého kola budeme vybírat ty šikovnější. Půjde vlastně pouze o to, aby se nám přihlásili na webové stránky. A potom budou z každé školy pozváni tři nejšikovnější do závěrečného finále, které se bude konat v sídle Moravskoslezského dřevařského klastru. Tam je připraveno asi dvanáct soutěží. Jejich zaměření je: poznávání stromů, listů, dřevařské otázky, stavebnické otázky. A potom ti nejšikovnější budou moci vyhrát kromě dárkových balíčků třeba flashky, bloky, tužky, zvýrazňovače, ale budou moci vyhrát i dotykové mobilní telefony."
Milena Balonová, učitelka ze ZŠ Nový Jičín: "My jsme ZŠ v Novém Jičíně, Jubilejní 3. Máme přes 300 žáků, z toho 40 v devátých třídách. U nás převažují chlapci, protože jsme zaměřeni na hokej a na basketball. Ve firmě jsme byli s deváťáky už loni. Byli jsme v Rýmařově, ve firmě kde se montují rodinné domky. Dnes si vlastně prohlížejí tady střední školu, což je pro ně i první den otevřených dveří, protože si brzy budou dávat přihlášky a všechny školy začínají mít dny otevřených dveří a tohle je pro ně první možnost, aby si udělali představu, co jim ty střední školy mohou nabídnout."
Primárním smyslem projektu Moravskoslezského dřevařského klastru je přiblížit a vysvětlit mladým lidem přednosti škol a firem zaměřených na stavebnictví a zpracování dřeva.
Anketa, žáci ze ZŠ: "To svařování mě moc nebavilo, ale jak jsme přišli tady a zjistili informace o zpracování dřeva, tak to bylo celkem zajímavé." "Moc jsem o tom nevěděl. A tohle mi dalo hodně zkušeností." "Zaujal mě ten program s tím počítačem, takže bych možná i o něčem podobném přemýšlel."
Petr Solich, ředitel SŠED Frýdek-Místek: "Ve společnosti je taková situace, že ti mladí lidé nemají o tato řemesla zájem a ztrácí vůbec vztah k té práci fyzické. A všichni chtějí studovat jenom maturitu. Čili my bychom chtěli tak během pěti let ukázat, že naše společnost potřebuje řemesla jako je zedník, instalatér, stolař, nábytkář, tesař."
Do Woodroadshow se zapojilo středních škol, mezi kterými je právě Frýdek-Místek, ale i Opava, Ostrava, či Havířov.