Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava-Praha za dvě hodiny po vysokorychlostní železnici

Trasa Z Ostravy do Prahy za necelé dvě hodiny po železnici, to bude zcela reálné po vybudování vysokorychlostních tratí, kdy vlaky budou jezdit i více než dvou set kilometrovou rychlostí. Na mezinárodní konferenci Transport to řekl Jindřich Kušnír, ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR.

Na mezinárodní konferenci Transport, kterou v Ostravě pořádalo 8.-9. 11. 2011 Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, to řekl Jindřich Kušnír, ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR. Ministerstvo má připravenou koncepci vysokorychlostních tratí v Česku a na jejich budování by se měla podílet Evropská unie.

„Podle nové dopravní strategie EU, která určila hlavní dopravní síť v Evropě, se musíme do výstavby vysokorychlostních tratí zapojit. Podle nové dopravní koncepce transevropských dopravních sítí by se totiž do roku 2030 měla délka vysokorychlostních tratí v Evropě ztrojnásobit a do roku 2050 by potom měla být propojena hlavní města a velké aglomerace," vysvětlil Jinřich Kušnír.

Páteřní vnitrostátní směr vysokorychlostních tratí by měl být paralelou k dálnici D1 po trase Praha-Brno-Ostrava.

„Ke každé trati celé koncepce je vypracovaná studie technického řešení i s orientačními náklady, přičemž náklady na páteřní trať, která vede z Prahy přes Brno do Ostravy, by se měly pohybovat řádově orientačně kolem dvou set miliard korun v dnešních cenách," upřesnil Jinřich Kušnír s tím, že celkové náklady na budování vysokorychlostních tratí v Česku podle současné koncepce s perspektivou dalších čtyřiceti let by mohly dosáhnout zhruba 350 miliard korun a podílela by se na nich Evropská unie.

U páteřní osy, která vede z Prahy do Ostravy, je v plánu výstavba úplně nových částí Praha - Brno a Přerov-Ostrava a modernizace úseku Brno - Přerov na rychlost dvou set kilometrů.

„Na této trati bude opravdu potom reálné, aby cesta z Ostravy do Prahy trvala po železnici hodinu a padesát minut," uvedl Jindřich Kušnír.

Pokud jde o napojení na mezinárodní síť vysokorychlostních železnic, tak se počítá s výstavbou ve třech hlavních směrech Berlín- Praha - Brno - Vídeň, dále Vídeň - Brno - Ostrava - Varšava a Mnichov- Praha - Varšava.

„Kdy a které trati se budou stavět nejdříve, teď bude záležet na rozhodování v Bruselu i okolních státech, Polsku, Rakousku a Německu, které jsou s přípravou i výstavbou vysokorychlostní železnice mnohem dál," řekl Jindřich Kušnír.

Kromě železniční dopravy se na konferenci Transport zástupci Evropské unie, představitelé ministerstev dopravy Česka, Slovenska, Polska a Rakouska společně s řadou odborníků na dopravu a logistiku věnovali také regionální dopravním prioritám v kontextu nové dopravní strategie Evropské unie. Účastníci konference vyzvali všechny zodpovědné instituce k urychlení výstavby přetížení silnice I/11 a kapacitním napojením na Slovensko, která vede napříč celým Moravskoslezským krajem, a jejímu zařazení, stejně tak i komunikace R49, do priorit transevropské dopravní sítě TEN-T.

„Tak by se mohla jejich výstavba a modernizace dostat do Operačního programu Doprava na léta 2014 - 2020 a byl by zajištěn alternativní přísun nutných finančních prostředků z EU," vysvětlil generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian.

Dalšími tématy letošního ročníku konference byla vodní doprava či spolupráce v rámci severojižní evropské dopravní osy Balt-Jandran. Vybrané instituce z pěti zemí podél dopravního koridoru od Baltského moře po Jadran, jež prochází také Moravskoslezským krajem, vytvořily projekt BATCo- Baltic Adriatic Transport Cooperation.

„Na projektu se podílí Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje jako jediný zástupce z Česka," uvedl ředitel konference Transport a přímý účastník projektu BATCo Pavel Santarius.

Snahou projektu je právě urychlit realizaci vysokorychlostního železničního spojení podél osy a přesunout část silniční přepravy na železnici, chránit tak životní prostředí snížením negativních vlivů dopravy, zajistit zaměstnanost posílením ekonomik jednotlivých oblastí a zlepšit mezinárodní spolupráci.

„V rámci konference rovněž proběhlo zasedání Řídícího výboru pro VI. Panevropský dopravní koridor v čele s předsedou Wojciechem Zarnochem. V průběhu konference se také uskutečnilo zasedání národních korespondentů Evropské charty bezpečnosti silničního provozu," řekl Pavel Santarius.

Konference TRANSPORT se letos konala již popatnácté. Mezi významnými hosty nechyběli představitelé Moravskoslezského kraje, Zlínského kraje i zástupci krajů dalších, představitelé statutárního města Ostravy. Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj a statutární město Ostrava finančně podpořily konferenci ze svých rozpočtů.



Na obchvatu Třince po nehodě několika vozů hořelo osobní auto a převrátila se cisterna

Dnes 7:11 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Velké dopravní komplikace způsobila nehoda na obchvatu Třince v lokalitě u obce Hrádek, kde se časně ráno srazilo několik vozidel. Po dobu hašení, likvidace havarovaných vozů a vyšetřování bylo nutné dopravu z vytíženého tahu odklonit na objízdnou trasu.

Požár v panelovém domě v Opavě, záchranáři bojovali o život popáleného muže

Včera 18:14 | Opava | Lukáš Zavadil

V neděli 6. října dopoledne zasahovaly složky integrovaného záchranného systému u požáru v panelovém bytě v Opavě. Třicetiletý muž se nadýchal horkých zplodin a utrpěl popáleniny, byl převezen do popáleninového centra FN Ostrava. Další osoby utrpěly lehčí zranění.

Široká Niva akutně potřebuje most nebo alespoň lávku pro pěší přes řeku Opavu

Zcela nové zásadní problémy teď řeší obce na Bruntálsku. Záchrana lidí po povodni byla pouze prvním krokem. Bourají se domy a zachraňují ty, co mohou přežít zimu. K tomu je ale potřeba zajistit další život v obcích především obnovou cest, silnic a mostů přes povodní rozvodněné řeky.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

4. října 2024 12:12 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Město po záplavách obnoví písečnou pláž na Karvinském moři

5. října 2024 16:48 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Hladina Karvinského moře se v době záplav zvedla natolik, že zaplavila i část písečné pláže, mobiliář i nová mola.

Malotřídní základní škola v Nové Vsi oslavila 150 let

Malotřídka v Nové Vsi si v tomto roce připomíná 150 let od svého založení. Škola na sobotu připravila kulturní program a lidé si mohli prohlédnou učebny, kroniky i plány připravované modernizace.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

5. října 2024 8:39 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

4. října 2024 10:26 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Tragický únik oxidu uhelnatého v Krnově, podařilo se zachránit jednu osobu, druhá bohužel zemřela

5. října 2024 10:44 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V pátek 4. října 2024 složky IZS u úniku oxidu uhelnatého v jednom z bytů. Na místě byly nalezeny dvě osoby v bezvědomí. Zatímco jednu osobu se podařilo zachránit, druhá bohužel zemřela. Oxid uhelnatý je smrtelně nebezpečný plyn, který vzniká při nedokonalém hoření a hasiči apelují na používání detektorů.

Katarzyna Kozyra představuje v ostravském Domě umění výstavu plnou metafor a multimédií

Unikátní výstavou, na které je možno trávit dlouhý čas poslechem, prohlídkou i pozorováním je výstava polské umělkyně Katarzyny Kozyra. Je průřezem její tvorby za poslední 3 roky a ve třech částech představuje všechny oblasti výtvarného spektra umělkyně.

Růže pro hraběnku byly největší slavností v roce na zámku Kunín

Největší letošní akcí na zámku v Kuníně byly Růže pro hraběnku. Slavnost, která vzdávala hold nejznámější majitelce zámku, hraběnce Marii Walburze, zaplnila prostory zámku květinami a jejich vazbami. Mezi nimi samozřejmě dominovaly hraběnčiny milované růže.

Moravskoslezský kraj bude mít nové vedení: ANO bude vládnout v koalici s SPD + Trikilora + PRO

4. října 2024 16:41 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Po jednáních o nové koalici v Moravskoslezském kraji představil budoucí hejtman Josef Bělica (ANO) finální složení krajské rady. SPD získalo dvě pozice radních, zatímco SPOLU míří do opozice. Počet radních zůstane stejný. Ustavující zastupitelstvo proběhne pravděpodobně 21. října 2024.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

4. října 2024 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Beskydský endoskopický workshop se věnoval miniinvazivním zákrokům

Nemocnice ve Frýdku-Místku pořádala další Beskydský endoskopický workshop. Lékaři a sestry, převážně z kraje, ale i Česka a Slovenska, si vyměňovali zkušenosti v oblasti gastroenterologie. Letos se řešily miniinvazivní zákroky u onemocnění, kde bylo dříve potřeba operace.