Legiovlak už druhou sezónu objíždí česká města. Momentálně stojí na hlavním nádraží v Krnově a svou letošní tour zakončí v Zábřehu na Moravě. Návštěvníci mohou obdivovat repliky 12 legionářských vagónů z lez 1918 až 1920, kdy se českoslovenští legionáři přepravovali napříč Ruskem po Transsibiřské magistrále.
Tomáš Gal, velitel posádky: „Samozřejmě zásadní je tedy ubytovací vagon, tak zvaná těpluška, kde vlastně všichni ti vojáci museli někde bydlet, takže těchto vagonů měli spoustu, ale jsou tu i nějaké dílny, pojízdná prodejna, samozřejmě obrněná část toho vlaku, ta bojová.“
Michal Brunclík, místostarosta Krnova: „Já se musím přiznat, že jsem se dneska tady dozvěděl celou řadu takových dopřesňujících informací, protože samozřejmě něco jsem věděl, ale zdaleka ne tolik, co tady dnes slyším, takže jsem za to rád, že vlastně kus té československé historie při vzniku republiky tady je vidět. Je tady i hmatatelně, protože je tady celá řada exponátů a považuju to za velice zdařilé.“
Legionářský vlak měl až 50 vagónů, každý z nich měl své speciální zaměření.
Jana Koukolová Petrová, starostka Krnova: „Je to jedinečná záležitost, líbí se mi celý vlak, všechny interiéry a s ohledem na to, že jsem bývalý zdravotník, tak nejvíce asi ten vagón se zdravotnickým materiálem, neboť je tam protéza, která sloužila na noze 30 let.“
Legiovlak se těší zájmu široké veřejnosti, mnozí se tady dozvěděli překvapivé informace o svých otcích nebo dědečcích.
Petr Cestr, ředitel městské knihovny: „Objevil jsem tady svého dědečka, o kterém jsem věděl, že byl na východní frontě v Rusku, ale nevěděl jsem, že patřil k úderným jednotkám, které měly největší ztráty a kde byli ti nejtvrdší a neobětavější vojáci do 25 let.“
Jitka Vocilová, „My si necháváme nahrávat povídání o svém otci, který v legiích sloužil, i dalších příbuzných, kteří byli bráchové vlastně našeho otce, tak jsme rádi, že ten vlak dorazil.“
Vlak křižuje od května 2015 celou Českou republiku a jeho cesta skončí až v roce 2020.