V rámci Programového prohlášení Rady města Frýdku-Místku v oddílu transparentnost a otevřenost spustilo město od prvního února nový portál www.uradfm.cz. Tento portál navazuje na už dříve spuštěné portály smlouvyfm.cz, zakazkyfm.cz a rozpocetfm.cz.
“Portál urad.fm je jakýsi portál občana, který občanům po registraci umožní přihlašovat poplatníky k odpadům, přihlašovat psy a zároveň zaplatit i jiné pohledávky, které vůči městu mají a které se mu v jeho profilu zobrazí. Přidanou hodnotou tohoto portálu je to, že občan může zaplatit z pohodní domova bankovní kartou, případně bankovním příkazem, a následně si může zkontrolovat, že opravdu tato platba byla spárována a že má všechny pohledávky vůči městu uhrazeny. Další funkcí tohoto portálu je, že pokud budou mít občané zájem, tak si mohou zaškrtnout dostávání informací přes smsky nebo e-mail ohledně aktuálního dění ve městě, ohledně například nějakých krizových situací, případně ohledně nějakých větších kulturních akcí,” sdělil náměstek primátora města Frýdku-Místku Pavel Machala.
Ovládání portálu je jednoduché a intuitivní a zvládne ho bezesporu každý občan.
“Občan má v podstatě dvě možnosti, jak se na portál zaregistrovat. Jednou z možností je zadat si přímo adresu www.uradfm.cz, případně přes webové stránky města může zakliknout ikonu Úřad F-M, která ho na tento portál přesměruje. Pokud by chtěl detailnější informace ohledně toho, jak se zaregistrovat, může najet na Můj portál, který se nachází v levé části, a zakliknout Postup registrace, kde je ukázáno všechno, co je potřeba splnit k tomu, aby se zaregistroval a aby tato registrace byla aktivní. Samotná registrace pak probíhá tak, že zadáte Novou registraci, vyplníte požadované údaje, odsouhlasíte podmínky pro užívání portálu občana a odešlete,” popsal Machala.
Po úspěšné registraci ale účet ještě aktivní nebude, protože ze zákona k aktivaci účtu musí být ověřena totožnost daného občana, což zatím současná legislativa neumožňuje udělat tzv. on-line bez nutnosti dojít na úřad. Proto občan musí přijít na magistrát na ulici Radniční 1148, konkrétně na finanční odbor a oddělení místních daní a poplatků, kde předloží nejlépe občanský průkaz, a pokud se budou všechny náležitosti shodovat, obdrží přístupové údaje k účtu a pak už bude moci začít naplno využívat služeb elektronického portálu města.
“Do budoucna plánujeme na tomto portále rozšíření služeb pro občany, tak jak je současný trend elektronizace veřejné správy, a v nejbližší době by například mělo dojít k tomu, že si občan bude moci přes tento portál zaregistrovat návštěvu třeba při agendě vyřizování občanských průkazů či pasů,” dodal Machala.
S tím, jak se bude například dál vyvíjet legislativa, přibudou pak na portálu i další funkce.