Přes půl milionu litrů nebezpečného odpadu v hale ve Starém Městě se konečně začne svážet na bezpečné místo. Rada Frýdku-Místku ve čtvrtek schválila společnost, která svoz uskuteční.
“Původně jsme jednali se sedmi firmami, nabídku nakonec podaly dvě, a to z toho důvodu, že je to celkem na rychlo. My řešíme havarijní stav, takže potřebujeme ty látky odstranit co nejdříve. Vybírali jsme nejen podle rychlosti, ale také podle ceny a referencí. Vybrali jsme firmu Aquatest, která má zkušenosti s likvidací lagun v Ostravě, máme vyjádření státního podniku Diamo, které nám poslalo referenční list, že ta zakázka dopadla v pořádku, bez závad. Dále mají referenci například z Lovosic, kde likvidovali podobný areál jako ten náš, takže by ta firma měla zvládnout ten odpad naložit, bezpečně odvézt pryč a uskladnit. Z toho důvodu jsou pro nás prioritní právě ty položky naložení, odvozu a následných vzorkování a hlavně uskladnění. To uskladnění máme vypočítáno na částku necelých dvou milionů korun bez DPH ročně, protože není jisté a jasné, jak dlouho se ten odpad bude skladovat. Musí se uskladnit na tak dlouho, dokud policie ČR neřekne, že se může zlikvidovat, nebo se nepředá majiteli, pokud bude vypátrán. Může nastat situace, že to jako město F-M budeme uskladňovat měsíc, půl roku, a nebo několik let. Proto je ta částka za uskladnění pro nás klíčová,” popsal primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký.
V tuto chvíli se finalizuje smlouva. To by mělo být hotovo v řádu dnů.
“Po podpisu smlouvy by měly začít práce do sedmi pracovních dnů a ty by měly trvat dalších deset pracovních dnů. Věřím, že v řádech týdnů se toho nebezpečného odpadu u nás zbavíme. Ta firma má areály ve Starém Městě, ale ne u Frýdku-Místku, ale u Uherského Hradiště. Tam to budou odvážet. Je to nějakých sto kilometrů, takže i ta vzdálenost hraje roli, protože v porovnatelné nabídce jiné firmy se to mělo vozit až do Kralup nad Vltavou, což je přes celou republiku,” sdělil Pobucký.
Na místě i nadále zůstávají policisté, kteří celý areál hlídají. Probíhá také sběr vzorků z chemikálií, aby se blíže objasnilo, co se vlastně v barelech nalézá.
“Byli jsme požádáni vodoprávním úřadem, abychom pokračovali dále v odběrech a rozborech vzorků, které zajišťujeme našim hasičským záchranným sborem a naší laboratoří, abychom mohli říct, co se pravděpodobně v těchto sudech nalézá,” sdělil ředitel Územního odboru Frýdek-Místek HZS MS kraje Vojtěch Nezval.
“Ví se zatím jen několik vzorků, protože se jich odebralo jen pár desítek. Jsou to hořlaviny. V každém sudu bylo něco jiného. Nicméně nejsme schopni se dostat ke všem těm vzorkům najednou. Takže ta firma v momentě, kdy to naloží a odveze do svého areálu, bude postupně vzorkovat jednotlivé sudy, abychom měli zjištěno, co v nich je,” dodal Pobucký.
Situaci budeme i nadále sledovat a přineseme vám aktuální informace.