Jak správně likvidovat požár elektromobilu a elektrických baterií. To bylo hlavním tématem dalšího cvičení, na které se zaměřili moravskoslezští hasiči.
Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Dvoudenní odborná příprava proběhla na stanici ve Frýdku-Místku, byla určena především pro velitele a řídící důstojníky z územního odboru Frýdek-Místek. A byla zaměřena na zásahy u požárů automobilů poháněných baterií. Součástí byla i odborná přednáška zaměstnanců automobilky Hyundai. Ti nám přivezli ukázat i novou elektrickou Konu a zároveň jsme měli na odborné přípravě k dispozici starší Konu, elektromobil, který byl rozřezaný tak, aby byly vidět jeho konstrukční prvky."
Prakticky si tak mohli vyzkoušet postup při požáru automobilu na elektrický pohon. A to od příjezdu první jednotky, přes použití hasicího zařízení až po následný transport vozidla do speciálního kontejneru.
Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Hasičům bylo kromě taktických postupů předvedeno i veškeré vybavení, které máme v rámci Moravskoslezského kraje k dispozici, právě pro případné požáry elektromobilů. Takže jsme ukázali zásah s řezacím a hasícím zařízením Cobra. Byl tady k dispozici kontejner, do kterého se uhašený elektromobil musí ponořit, v případě, že i po uhašení se jeho baterie stále zahřívá. A byl předveden zásah s bojovým rozvinutím, určeným právě pro bezpečný zásah u tohoto typu zásahu."
Případný požár elektromobilu bývá pro hasiče velmi náročný.
Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK: "Tady v kraji jsme zatím požár elektromobilu neměli. Nicméně likvidovali jsme požár baterií u fotovoltaických elektráren, které jsou konstrukčně shodné."
S požárem elektromobilu v podzemní garáži už se setkali hasiči v Praze, loni v květnu. Podle dat ministerstva dopravy bylo na konci loňského roku v Česku 20 700 elektromobilů a 13 700 hybridních aut. Jejich požáry jsou za tři až čtyři roky evidovány u pojišťoven v jednotkách případů, navíc z 90 procent jde o hybridy.