Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Obchvat Frýdku-Místku bude nebo nebude?

Frýdek-Místek |

V jaké fázi je stavba frýdeckomísteckého obchvatu? Dočkají se obyvatelé Frýdku-Místku úlevy nebo svou pravdu obhájí ekologičtí aktivisté? Otázek je mnoho, odpovědi jsou zatím nejasné.

Přes 70 procent pozemků potřebných pro stavbu obchvatu je vykoupeno, další se skupují, nebo vyvlastňují. Došlo k dohodě s Ministerstvem financí a Ministerstvem dopravy na sanaci skládky, zároveň je však stále u soudu žaloba ekologických aktivistů a plánuje se také rozšíření chráněného území Natura 2000, což by podle radních mohlo zkomplikovat celou výstavbu.

Nadměrný hluk, špatné ovzduší, zápach a zničené silnice nákladní dopravou. I minimální zásah do vozovky způsobí kolony aut. Obyvatelé i řidiči si neustále dokola kladou otázky. Bude obchvat? Nebo nebude?

Anketa, řidiči FM: 1. "Já věřím, že se to nakonec podaří." 2. "Mělo to být už dávno." 3. "Určitě věřím, že se obchvat vybuduje a zvítězí moudrost."

S jižní variantou obchvatu se počítá už od roku 1996. Proti výstavbě jsou celou dobu ekologičtí aktivisté ze sdružení Beskydčan. Proti nim zase například loni v srpnu protestovali frýdeckomístečtí radní. Souběžně s řešením protestů se ale vykupují, nebo vyvlastňují pozemky, stále probíhají soudní spory, z nichž poslední nahrál ekologickým aktivistům.

Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Rozsudek městského soudu v Praze zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí k výjimce při stavbě obchvatu z Natury 2000. Nicméně to nemá vliv na další výstavbu obchvatu, protože územní rozhodnutí je v právní moci. Ministerstvo životního prostředí pouze vymění tento jeden podklad."

"Překvapení" si pro realizátory výstavby obchvatu připravilo i Ministerstvo životního prostředí. Chráněné území zařazené do soustavy Natura 2000 chce rozšířit, a to v evropsky významné lokalitě řeky Ostravice.

Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Rozšíření území Natura 2000 by mohlo kolidovat s případnou výstavbou obchvatu. A mohl by to být problém."

Jarmila Krebsová, tiskové oddělení Ministerstva životního prostředí: "Řeka Ostravice je v takové podobě, že je možné nekonfliktním způsobem provést přemostění. A tím pádem by se mohlo pokračovat ve výstavbě."

A jaké jsou kroky kupředu k realizaci plánované výstavby? Došlo k dohodě s Ministerstvem financí a Ministerstvem dopravy. Místecká skládka, nebo také Skatulův hliník, se bude sanovat. Stará ekologická zátěž by se měla začít likvidovat v polovině tohoto roku.

Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Tyto práce by měly trvat zhruba 17 měsíců. A nemělo by dojít ke zpoždění výstavby obchvatu."

Lubomír Hýbl, ředitel ŘSD Ostrava: "Lehčí část majetko-právní přípravy je zá námi. Určitě i na této stavbě budou vyvlastňovací řízení."

A kudy obchvat povede? Frýdeckomístecké Lysůvky, pod přehradou Olešná, směr Místek-Bahno. Tady je také skládka, která se má sanovat. Z Místku by pak řidiči jezdili na Staré Město. Katastrálně bude zasažena i Dobrá a Kunčičky u Bašky. V Panských Nových Dvorech by se obchvat měl napojit na stávající dálnici do Českého Těšína.

V této frýdeckomístecké části bydlí i pan Brix. V domě žije od roku 2002. O tři roky později zjistil, že by měl nedaleko jeho domu vést obchvat. Vladimír Brix, obyvatel Panských Nových Dvorů: "Padesát metrů za naším pozemkem. Nejlepší varianta by byl tunel."

Ekologové bojují za severní variantu obchvatu nebo, stejně jako pan Brix, podporují variantu tunelu. Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Začít úplně od začátku se defacto nedá. Protože jižní varianta je schválená. Je v územním plánu i vyššího územního celku Beskydy."

A je to právě Natura 2000, která je důvodem žalob sdružení Beskydčan. Ekologickému aktivistovi jsme bez ohlášení zavolali. A zeptali se, za jakou oblast vlastně sdružení celé roky bojuje. Leo Košťál, sdružení Beskydčan: "Kdybych to měl tahle narychlo. Bez toho že mám k dispozici podklady, tak je to otázka nivy Morávky. Je to i otázka města jako takového, kdy lidé využívají toto území ke své rekraci."

Například evropsky významná lokalita řeky Ostravice vůbec nezazněla. Radní věří, že 60titisícovému městu uleví už v roce 2012. Veškeré náklady spojené s výstavbou obchvatu mají přesáhnout čtyři miliardy korun.

Nahlásit chybu


Ministr v Ostravě představil výzvu pro povodní poničené vodovody a kanalizaci.

Do Ostravy přijel ministr životního prostředí Petr Hladík, aby představil novou výzvu Státního fondu životního prostředí na obnovu vodovodů a kanalizací po povodních. Největší problém má přímo krajské město, kde je velmi poškozena ústřední čistička odpadních vod. Ministerstvo prozatím vyčlenilo 2 miliardy korun.

Na Krajský úřad MSK si přišli pro dokumentaci kriminalisté, případ dozoruje evropský žalobce

Dnes 14:23 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Bez bližších informací probíhá vyšetřování, během něhož si pro příslušnou dokumentaci přišli na Krajský úřad MSK kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu.

Starý zámek postupně zakrývá nová střecha z břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Na pomoc postiženým obcím přispívají také pořadatelé kulturních akcí v Bruntále

Do pomoci povodní postiženým obcím se zapojili také pořadatelé nejrůznějších kulturních akcí. Vybrané finance pak poskytli adresně vytipovaným institucím, většinou školám či školkám. Město Bruntál využilo k dobrovolné sbírce pomoci také Svatováclavský sváteční koncert.

Záchranáři projížděli náhodou kolem vážné nehody, uhasili hořícího řidiče

Dnes 17:19, vydáno dnes 7:11 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Velké dopravní komplikace způsobila nehoda na obchvatu Třince v lokalitě u obce Hrádek, kde se časně ráno srazilo několik vozidel. Po dobu hašení, likvidace havarovaných vozů a vyšetřování bylo nutné dopravu z vytíženého tahu odklonit na objízdnou trasu.

Katarzyna Kozyra představuje v ostravském Domě umění výstavu plnou metafor a multimédií

Unikátní výstavou, na které je možno trávit dlouhý čas poslechem, prohlídkou i pozorováním je výstava polské umělkyně Katarzyny Kozyra. Je průřezem její tvorby za poslední 3 roky a ve třech částech představuje všechny oblasti výtvarného spektra umělkyně.

Požár v panelovém domě v Opavě, záchranáři bojovali o život popáleného muže

Včera 18:14 | Opava | Lukáš Zavadil

V neděli 6. října dopoledne zasahovaly složky integrovaného záchranného systému u požáru v panelovém bytě v Opavě. Třicetiletý muž se nadýchal horkých zplodin a utrpěl popáleniny, byl převezen do popáleninového centra FN Ostrava. Další osoby utrpěly lehčí zranění.

Růže pro hraběnku byly největší slavností v roce na zámku Kunín

Největší letošní akcí na zámku v Kuníně byly Růže pro hraběnku. Slavnost, která vzdávala hold nejznámější majitelce zámku, hraběnce Marii Walburze, zaplnila prostory zámku květinami a jejich vazbami. Mezi nimi samozřejmě dominovaly hraběnčiny milované růže.

Široká Niva akutně potřebuje most nebo alespoň lávku pro pěší přes řeku Opavu

Zcela nové zásadní problémy teď řeší obce na Bruntálsku. Záchrana lidí po povodni byla pouze prvním krokem. Bourají se domy a zachraňují ty, co mohou přežít zimu. K tomu je ale potřeba zajistit další život v obcích především obnovou cest, silnic a mostů přes povodní rozvodněné řeky.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

4. října 2024 12:12 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Vrátní

Frýdek-Místek Nástup: od 1. listopadu 2024 od 116 Kč/hod.

Alzheimer centrum, Domovinka, LDN i bydlení. Ve Frýdku-Místku se připravuje nová zástavba

Frýdek-Místek pokračuje v přípravách na vznik nové zástavby v lokalitě Berlín 2. K plánovanému Alzheimer centru a Domovince zde přibyl ještě další investor, který chce postavit i léčebnu dlouhodobě nemocných. V budoucnu mají být v lokalitě také nové byty.

Mezinárodní den seniorů oslavili ve Frýdku-Místku se Zbigniewem Czendlikem

Frýdek-Místek pravidelně myslí na své seniory. Letos jim proto k Mezinárodnímu dni připravilo výjimečný program. Do kina Nová scéna Vlast přijel se zábavnou talk show populární kněz Zbigniew Czendlik. Bylo plno a senioři z místních klubů se velmi dobře bavili.

Frýdek-Místek řeší možnosti úprav na průtahu městem

Frýdek-Místek postupně připravuje úpravy na průtahu. Uvažuje se o napojení některých ulic přímo na ulici Hlavní i o vybudování nových autobusových zastávek. O změnách jedná město s krajem, který je doposud vlastníkem průtahu.

Malotřídní základní škola v Nové Vsi oslavila 150 let

Malotřídka v Nové Vsi si v tomto roce připomíná 150 let od svého založení. Škola na sobotu připravila kulturní program a lidé si mohli prohlédnou učebny, kroniky i plány připravované modernizace.

Začala podzimní výzva 10 000 kroků, zapojit se může úplně každý

Od října začala další pravidelná výzva 10 tisíc kroků. Kdo se do ní zapojí, zlepší si kondici a přispěje k lepšímu zdraví a životnímu stylu. Ti nejlepší budou navíc odměněni. Zapojit se mohou jednotlivci i týmy všech věkových kategorií. A soutěží se také v rámci jednotlivých měst.

5. ročník Havajského plesu opět bavil handicapované ve Frýdku-Místku

Převážně lidé s mentálním handicapem opět zaplnili Katolický lidový dům ve Frýdku-Místku. Organizátoři tady pro ně tradičně uspořádali Havajský ples. Zhruba 150 klientů z různých organizací napříč krajem si tak opět sešlo a ukázalo, že se umí skvěle bavit.

Obchvat Frýdku-Místku bude nebo nebude?
Vydáno 1. ledna 2008 0:00, Frýdek-Místek, Michal Hulva
V jaké fázi je stavba frýdeckomísteckého obchvatu? Dočkají se obyvatelé Frýdku-Místku úlevy nebo svou pravdu obhájí ekologičtí aktivisté? Otázek je mnoho, odpovědi jsou zatím nejasné.

Přes 70 procent pozemků potřebných pro stavbu obchvatu je vykoupeno, další se skupují, nebo vyvlastňují. Došlo k dohodě s Ministerstvem financí a Ministerstvem dopravy na sanaci skládky, zároveň je však stále u soudu žaloba ekologických aktivistů a plánuje se také rozšíření chráněného území Natura 2000, což by podle radních mohlo zkomplikovat celou výstavbu.

Nadměrný hluk, špatné ovzduší, zápach a zničené silnice nákladní dopravou. I minimální zásah do vozovky způsobí kolony aut. Obyvatelé i řidiči si neustále dokola kladou otázky. Bude obchvat? Nebo nebude?

Anketa, řidiči FM: 1. "Já věřím, že se to nakonec podaří." 2. "Mělo to být už dávno." 3. "Určitě věřím, že se obchvat vybuduje a zvítězí moudrost."

S jižní variantou obchvatu se počítá už od roku 1996. Proti výstavbě jsou celou dobu ekologičtí aktivisté ze sdružení Beskydčan. Proti nim zase například loni v srpnu protestovali frýdeckomístečtí radní. Souběžně s řešením protestů se ale vykupují, nebo vyvlastňují pozemky, stále probíhají soudní spory, z nichž poslední nahrál ekologickým aktivistům.

Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Rozsudek městského soudu v Praze zrušil rozhodnutí Ministerstva životního prostředí k výjimce při stavbě obchvatu z Natury 2000. Nicméně to nemá vliv na další výstavbu obchvatu, protože územní rozhodnutí je v právní moci. Ministerstvo životního prostředí pouze vymění tento jeden podklad."

"Překvapení" si pro realizátory výstavby obchvatu připravilo i Ministerstvo životního prostředí. Chráněné území zařazené do soustavy Natura 2000 chce rozšířit, a to v evropsky významné lokalitě řeky Ostravice.

Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Rozšíření území Natura 2000 by mohlo kolidovat s případnou výstavbou obchvatu. A mohl by to být problém."

Jarmila Krebsová, tiskové oddělení Ministerstva životního prostředí: "Řeka Ostravice je v takové podobě, že je možné nekonfliktním způsobem provést přemostění. A tím pádem by se mohlo pokračovat ve výstavbě."

A jaké jsou kroky kupředu k realizaci plánované výstavby? Došlo k dohodě s Ministerstvem financí a Ministerstvem dopravy. Místecká skládka, nebo také Skatulův hliník, se bude sanovat. Stará ekologická zátěž by se měla začít likvidovat v polovině tohoto roku.

Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Tyto práce by měly trvat zhruba 17 měsíců. A nemělo by dojít ke zpoždění výstavby obchvatu."

Lubomír Hýbl, ředitel ŘSD Ostrava: "Lehčí část majetko-právní přípravy je zá námi. Určitě i na této stavbě budou vyvlastňovací řízení."

A kudy obchvat povede? Frýdeckomístecké Lysůvky, pod přehradou Olešná, směr Místek-Bahno. Tady je také skládka, která se má sanovat. Z Místku by pak řidiči jezdili na Staré Město. Katastrálně bude zasažena i Dobrá a Kunčičky u Bašky. V Panských Nových Dvorech by se obchvat měl napojit na stávající dálnici do Českého Těšína.

V této frýdeckomístecké části bydlí i pan Brix. V domě žije od roku 2002. O tři roky později zjistil, že by měl nedaleko jeho domu vést obchvat. Vladimír Brix, obyvatel Panských Nových Dvorů: "Padesát metrů za naším pozemkem. Nejlepší varianta by byl tunel."

Ekologové bojují za severní variantu obchvatu nebo, stejně jako pan Brix, podporují variantu tunelu. Michal Pobucký (ČSSD), náměstek primátorky F-M: "Začít úplně od začátku se defacto nedá. Protože jižní varianta je schválená. Je v územním plánu i vyššího územního celku Beskydy."

A je to právě Natura 2000, která je důvodem žalob sdružení Beskydčan. Ekologickému aktivistovi jsme bez ohlášení zavolali. A zeptali se, za jakou oblast vlastně sdružení celé roky bojuje. Leo Košťál, sdružení Beskydčan: "Kdybych to měl tahle narychlo. Bez toho že mám k dispozici podklady, tak je to otázka nivy Morávky. Je to i otázka města jako takového, kdy lidé využívají toto území ke své rekraci."

Například evropsky významná lokalita řeky Ostravice vůbec nezazněla. Radní věří, že 60titisícovému městu uleví už v roce 2012. Veškeré náklady spojené s výstavbou obchvatu mají přesáhnout čtyři miliardy korun.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/frydeckomistecko/frydek-mistek/927/obchvat-frydkumistku-bude-nebo-nebude