Maminkám po porodu odpadává díky spolupráci města a rájecké nemocnice jedna povinnost. Nemusí po narození dítěte vyřizovat jeho rodný list na úřadě.
Věra Murínová, mluvčí NsP Karviná-Ráj: "Jsme rádi, že jsme mohli v pilotním režimu od 2. listopadu spustit vydávání rodných listů přímo na naší porodnici. Považujeme to v dnešní době za standardní službu, jsme rádi, že nám magistrát města vyšel vstříc."
Miroslav Hajdušík, náměstek primátora: "Není to ale vůbec jednoduché, protože třeba páry, které jsou nesezdané, tak musí splnit několik podmínek, aby mohl být rodný list vystaven."
U manželských párů stačí předložit v porodnici kopii oddacího listu a čísla občanských průkazů, u párů nesezdaných to jsou pak rodné listy rodičů a oběma rodiči podepsaná Hlášenka, čili dohoda rodičů o jménu a příjmení dítěte. Nová služba je pro matrikářky časově náročnější.
Miroslav Hajdušík, náměstek primátora: "¨Když tyto úkony probíhaly v kanceláři, tak rodiče vše hned dokládali úřednici, která to zpracovávala. Dnes musí mít tyto doklady dopředu a stejně v kanceláři musí zpracovávat agendu, která s vydáním rodného listu je spojena a plus ještě ten rodný list musí dopravit rovnou do porodnice. To předání totiž musí provést pouze matrikářka. To není jako doručení dopisu někým, musí to fyzicky předat matrikářka. Musí také být podpis v matriční knize, takže pro nás je to trochu složitější, ale snažili jsme se maminkám a nemocnici vyjít vstříc, aby ten komfort tady v karvinské porodnici byl pro maminky příjemnější."
Martina Skalková, staniční sestra Gynekologicko-porodnického odd. NsP Karviná-Ráj: "Maminky jsou moc spokojené, protože jim to ušetří cestu na úřad, což v dnešní době je už velmi problematické hlavně pro maminku, která se teprve sžívá s miminkem. Absolvovaly tuto záležitost na našem porodním oddělení, za pět minut měly rodný list a byly zpátky u svého miminka na pokoji."
Matrikářka přichází za maminkami v porodnici prozatím vždy v úterý. Za první dva dny od spuštění vydala deset rodných listů. Od ledna příštího roku by se tato služba měla poskytovat 2x týdně.