Tohle jsou studenti Septimy, kteří oslovili své pedagogy s myšlenkou uspořádat sérii aktivit týkajících se 17. listopadu. Vymysleli interaktivní hru přes aplikaci, pozvali pamětníky, kteří 17. listopad zažili a vestibul školy výtvarně tématicky vyzdobili.
Julie Janková, učitelka cizích jazyků a dějepisu: “ Máme tady různé plakáty po škole, výstavu tady v atriu. Dále hovoříme o tomto tématu v různých předmětech, tedy nejen v dějepise, ale i v jiných předmětech i například v jazycích. Cílem bylo, aby naši studenti věděli proč je 17. listopad státním svátkem a co si připomínáme, že svoboda není samozřejmá a je nutné za ní bojovat. Co velmi oceňujeme je, že celá ta akce byla na bedrech našich studentů. Například ta hra vznikla z jejich iniciativy, sami to všechno vymysleli."
Jakub Vorel, student septimy: “Bylo to dost náročné. S panem učitelem na informatiku jsme se spojili a zkusili jsme teda něco vytvořit, konzultoval jsem to s ním. Aplikace je vytvořená vlastně tak, že holky které hru vytvořily, napsaly pár úkolů, které se studentům každý den obnovují."
Hedvika Wawreczková, studentka septimy: “Děti se rozdělí na dvě skupiny, na Stranu a Odboj tak, jak tomu bylo vlastně i za tehdejší doby a jejich hlavním úkolem je plnit mise, ve kterých se vlastně snaží být tak nějak tajnými agenty své strany, buď Odboje nebo Komunistické strany."
Jakub Vorel, student septimy: "My potom sečteme všechny body, které vlastně jako strana nebo odboj získali."
Studenti, kteří se do plnění úkolů zapojili, hru ocenili.
anketa, studenti: "Zatím je to v pohodě, ale už byly těžší úkoly. Například, že jsme museli chodit za různými učiteli a ptát se na nějaké věci a zjišťovat, ale zatím to jde." "Byly tam i těžší úkoly, ale jsou i takové vtipnější, že se u toho i zasmějete. Jsou i takové pracovitější, musíte nad tím přemýšlet hodně."
Jedním z dalších počinů studentů byly divadelní dramatické vstupy v hodinách - ostatní studenti, zvláště v nižších ročnících, museli uhodnout historické postavy, které představovali.
Zuzana Morcinková, studentka septimy: "Vybrala jsem si vlastně Alexandra Dubčeka, prvního generálního tajemníka Komunistické strany. Chtěla jsem studentům přiblížit reálie roku 1968 a události související a řekněme potom z období normalizace, trošku jim vysvětlit o co vlastně šlo."
Natálie Dohnalová, studentka septimy: "Já jsem dětem představovala Jana Palacha, který se upálil na protest, protože chtěl svobodné Československo. Studoval na Filozofické fakultě Karlově v Praze. Tahle svíčka je symbol vlastně mého upálení, který jsem představovala jako dětem."
Snadněji rozpoznatelný byl pro studenty Jan Palach. O událostech roku 1989 ví třeba od svých rodičů a prarodičů.
anketa: studenti: "Studenti vlastně protestovali na Václavském náměstí proti komunismu." "Moji rodiče byli na základce, ale třeba jsem zjistila, že prý když někdo chtěl na střední školu tak jejich táta musel být komunista nebo někdo z rodiny nebo někdo musel být ve straně, aby se dostal na vysokou školu. Já si myslím že je to v této době lepší než tamté."
Projektový den probíhal uplynulý týden a ukončen byl v úterý, den před státním svátkem. A protože se blíží i Den otevřených dveří karvinského gymnázia, přijměte pozvání a přijďte si školu osobně prohlédnout 25. listopadu od 15 do 18 hodin.