Karviná letos investuje do oprav škol a školek rekordní částku
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ve studiu vítám náměstka primátora Karviné Ondřeje Bizońe, dobrý den. A naším tématem, pane náměstku, budou opravy a rekonstrukce základních a mateřských škol. Ještě jednou hezký den.
Andrzej Bizoń (Nestr. za SOCDEM): Hezký den a děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak Karviná se o svá školská zařízení snaží starat velmi dobře. Ročně do oprav investujete desítky milionů korun. To nám asi rozklíčujete, co za ty peníze u vás se v mateřských a základních školách děje? Jakou částku z rozpočtu města jste uvolnili do škol letos?
Andrzej Bizoń (Nestr. za SOCDEM): Letos ta částka je opravdu vysoká. Blíží se ke 100 milionům korun, protože jsme připravovali některé projekty asi dva, tři roky zpětně a nárokovali jsme si i v rozpočtu i z rezervy nějaké finanční prostředky, abychom je mohli použít. Vyšlo nám to na rok 2024, což jsem velmi rád a jsem zvědav, jak se nám to všechno podaří stihnout.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Jsou to peníze, které berete pouze z rozpočtu nebo z rezerv, jak jste zmínil? Nebo se na některé projekty dá získat i nějaká dotace?
Andrzej Bizoń (Nestr. za SOCDEM): Samozřejmě jsme využili i dotace. Je to výzva číslo 37 ITI ostravské aglomerace IROP, z kterého budeme čerpat na virtuální učebny karvinských základních škol.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme si říct, čím a jak budou vybaveny virtuální učebny a v kolika školách?
Andrzej Bizoń (Nestr. za SOCDEM): Virtuální učebny budou vybaveny ve čtyřech školách, které jsme si stanovili dopředu. Hlavním cílem je nabídnout těm žákům trošku jiné pojetí výuky. Takže kromě klasického IT vybavení, teď se nebudu zmiňovat o noteboocích, tabletech a tak dál. Jsou to robotické pomůcky a i humanoidní robot v jedné škole, což je taková alternativa, o které jsme už slyšeli dávno. A je to zpestření té výuky. Ne že by měla zastupovat toho učitele, ale žáci můžou komunikovat přímo s tímto humanoidním robotem a vzdělávat se. A hlavně je to zaměřeno na přírodní vědy.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když jste říkal, že jste vytipovali 4 školy, podle čeho jste upřednostnili ty 4 školy? A zajímá mě, jestli i do těch dalších v dalších letech toto zařízení půjde také. To znamená, jestli budete zařizovat virtuální učebny.
Andrzej Bizoń (Nestr. za SOCDEM): Všechny ty projekty jsou vždy komunikovány napříč všemi školami. Ty 4 školy měly největší zájem, samozřejmě jsme tomu dali prioritu. A ta odpověď je velice snadná, protože v těch dalších školách se třeba realizují ještě projekty, které měly z původních let třeba vybavení IT učeben a tak dál. Takže nechtěli hned teď jít ještě do těch virtuálních. Uvidíme, co přinese praxe. Já doufám, že to je opravdu krok vpřed a vzbudí další zájem našich žáků o třeba polytechnické vzdělávání nebo odborné vzdělávání, po čemž všichni toužíme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Kromě virtuálních učeben na těchto čtyřech školách. Na co jste se dál zaměřili?
Andrzej Bizoń (Nestr. za SOCDEM): Já si myslím, že to je taková ta klasická údržba a plán oprav každoročně. Takže když začnu od monitoringu kanalizací a oprav, protože to jsou budovy třeba i staršího data, přes střechy, přes rekonstrukce kuchyní, přes rekonstrukci učeben školních až třeba po, a to je velmi důležité, zabezpečení vstupu do škol. To znamená nejenom ty elektronické vrátníky, ale taky i kamerové systémy. Myslíme si, že to je dosti důležité a nelze říct, že to bude jenom pouze u vstupu do škol, ale vlastně propojení areálu školy. Protože někteří ve svých areálech mají zvlášť třeba školní jídelnu nebo školní družinu, mateřinku a právě ty přechody mezi tím, myslíme si, že jsou velice důležité jak pro ty rodiče, tak pro všechny návštěvníky. Ať opravdu ty naše děti jsou v bezpečí.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co školní sportoviště, protože ty jsou asi u každé školy úplně už dneska samozřejmostí.
Andrzej Bizoń (Nestr. za SOCDEM): Musím se přiznat, že ta příprava byla asi dvouletá. Na něco takového my jsme asi dva roky, tomu se zavázali nebo chtěli jsme jít tím trendem, který propaguje ministerstvo školství, potažmo Moravskoslezský kraj, krajský úřad, což jsme za to velmi rádi, že sportoviště, která jsou vybudovaná při školách nebo školských zařízeních, by měla sloužit v odpoledních hodinách i veřejnosti. Já jsem tomu velmi nakloněn, a proto taky jsme připravili projekt, který je teď realizován v tomto smyslu, že budeme rekonstruovat, opravovat například multifunkční hřiště, sportovní běžecké ovály, doskočiště. No a samozřejmě tím, že jsme vyčlenili z rozpočtu i peníze na správcovství těchto hřišť, ale i třeba zahrad školních, tak si myslím, že to má smysl. A aby nám naše veřejnost a naši lidé z Karviné mohli sportovat anebo trávit volný čas právě na těch sportovištích při školách.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Stihnete všechny ty práce, o kterých jsme se bavili během letních prázdnin, do začátku školního roku?
Andrzej Bizoń (Nestr. za SOCDEM): Ne, není to opravdu možné. Snažíme se to gró, aby provoz školy mohl jít. Ale třeba i ty zahrady jsou součástí toho, že by se to mohlo protáhnout do září nebo i října. Jsme v blízkém kontaktu s našimi řediteli a samozřejmě každodenně na kontrolních dnech to nějakým způsobem řešíme, ale opravdu se to u některých projektů prodlouží do toho září nebo října.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane náměstku, já Vám děkuji za vyčerpávající informace a doufám, že pedagogové, ale i žáci to všechno vybavení nové ocení. Vám děkuji za pozornost. Karvinský expres dnes končí.
Redakčně upraveno / zkráceno.