Do učení romského jazyka se pustilo hned několik strážníků Městské policie Karviná, některé úřednice magistrátu i terénní pracovníci a policisté. Smyslem a cílem celého projektu je lepší komunikace s romskými obyvateli ve sledované lokalitě v Karviné 6 a to v rámci projektu Nulové tolerance.
Igor Malík, lektor: "Jsme se domnívali, že by bylo dobré, kdyby městští strážníci porozuměli tomu jazyku. Někteří říkají, že romština je velice těžký jazyk, že je těžší než angličtina. Ale chci, aby dosáhli jednoho, aby když přijdou do lokality, aby uměli pozdravit „Dobrý den, jak se máte?"
Ondrej Berki, strážník MP: "Jestliže pracujeme v nějaké komunitě s menšinami, v tom případě je dobré znát i tu řeč a vědět, o čem se povídá. Jde o to znát nejen lidi, ale i ten jazyk, aspoň rozumět."
Vyučujícím romštiny se stal pan Igor Malík, který vyrůstal v romské rodině a pro kterého je romština velmi blízká. Všichni se scházejí každý čtvrtek odpoledne v romském centru.
Igor Malík, učitel: "Je pro ně připraven písemný test, jak zde u tabule, probíráme lekce."
Romština není jednoduchá a má svá specifika. Nemá například ypsilon.
Igor Malík, učitel: "Není to jako v českém jazyce, že písmeno i změkčuje, ono i v romštině změkčuje, ale musí se přidávat háček. Všude, i když vyslovujeme tvrdě, tak se píše měkké i."
Ondrej Berki, strážník MP: "Začínám více rozumět, což je velká výhoda, vědět, co si lidé povídají, zvláště, když oni to neví, že jim rozumíte."
K výuce používají i oficiální knížku romštiny.
Igor Malík, učitel: "Nejdříve jsme začali lidským tělem. Jak se řekne ruka, hlava, noha, oči, uši. Pak jsme začali probírat rodinu a přišli jsme k jednoduchým větám, jako dobrý den, jak se máte."
Studenti si musí jako v každé normální škole plnit i domácí úkoly, jsou zkoušeni i známkováni.
Igor Malík, učitel: "Není to klasická známka, je to vždycky ústní forma, takže vždycky doporučím, na co by se měli zaměřit."
Tento projekt podpořil primátor města.