Asi půl kilometrovou cestu lemují už skoro dvě stě let lípy. Pamatují už hodně a je to na nich vidět. Většina z nich se už rozpadá a začínají být nebezpečné. Rostou totiž na místě, kde téměř nepřetržitě celý rok fouká a staré křehké stromy už nemají sílu povětrnostním podmínkám odolávat. Navíc cesta je právě kvůli nim pro dnešní dvousměrný provoz příliš úzká.
“Původně ta alej měla 80 stromů, teď už je tady jen nějakých 60, takže těch 20 stromů během deseti, dvaceti let spadlo. Většinou spadly naštěstí do příkopy, ne na cestu. To byl jeden z impulzů proč se situace musí řešit, hodně se teď stává, že se lámou větve. Ty mají v průměru dvacet - třicet centimetrů, a to je opravdu nebezpečné,” říká místostarosta Radkova Bek (nez). “Alej mezi Radkovem a Dubovou je jedna z posledních dochovaných tak zvaných kočárových alejí kolem našich krajských silnic. A je to i taková ikona mezi Radkovem a Dubovou. A vloni, kdy tam byl prováděn entomologický výzkum se potvrdila i biologická hodnota starých stromů,” říká Marcela Klemensová, sdružení Arnika.
Do záchrany dvousetletého stromořadí se před několika lety pustili radkovští občané společně se sdružením Arnika. První spory vedli se silničáři, kteří s ohledem na bezpečnost silničního provozu, chtěli alej vykácet. Zvažoval se i obchvat, ale ten by stál téměř dvacet milionů. “My respektujeme, že to je významný krajinný prvek, je to památkové stromořadí, nicméně v dnešní době je to závada v bezpečnosti silničního provozu. Automobilový provoz je velký a významný je také pohyb pěších”, doplnil Milan Novák, technicko-provozní náměstek, Správa silnic MS kraje. “My, jako kraj máme velký zájem o tuto alej, nejen proto, že je unikátní svým stářím, ale i formou výsadby, kdy se sadily dva až tři kmínky k sobě,” říká Jarmila Uvírová, náměstkyně hejtmana MS kraje.
Z padesáti takřka dvousetletých lip se musí pro zachování bezpečnosti provozu na podzim 15 pokácet. Na místo nich se vysází v bezpečné vzdálenosti od vozovky nové. “V současné době tam probíhá geodetické šetření, kdy si necháváme vyměřovat pozemky silničních i sousedních vlastníků,” dodává Milan Novák, technicko-provozní náměstek, Správa silnic MS kraje.
“Staré stromy, které jsou v plánu údržby, tak ty ořežeme a necháme je dožít. A paralelně chceme začít s výsadbou,” dodává Jarmila Uvírová, náměstkyně hejtmana MS kraje.
Obnova aleje, která je od roku 2003 významným krajinným prvkem, začne s největší pravděpodobností v příštím roce. Nové lípy se budou sázet asi tři metry od silnice.