Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Osoblažská úzkokolejka slaví 120 let

Celý MS kraj |

Parní vlaky na osoblažské úzkokolejce jezdí už 120 let. Ten první vyjel na trasu Třemešná Osoblaha 14.prosince roku 1898. Protože je ale na podzim krásnější počasí a hlavně tepleji, slavilo se už teď.

Osoblažská úzkokolejka velkolepě oslavila 120 let od doby, co na ni vyjel první parní vlak. V rámci doprovodného programu přivezl do Třemešné stovky návštěvníků parní vlak z Ostravy. Než si přesedli do parního vláčku do Osoblahy, slavnostně tady otevřeli zrekonstruované železniční stavědlo. Hned na to se parní vláček vydal na cestu. Slavilo se na každé jeho zastávce.

“Obce po trase přichystaly krátké scénky a vystoupení a v Osoblaze budou moci si cestující poslechnout prvorepublikovou hudbu, bude tam i výuka country tanců a samozřejmě občerstvení,” říká David Chovančík, předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky

Největší slávu zažili ve Slezských Rudolticích, kde slavnostně otevřeli zrekonstruovanou prvorepublikovou nádražní budovu.

“Celkové náklady na to, aby se vykoupili nemovitosti, aby se to hradlo opravilo a opravilo se toto nádherné nádraží, tak to bylo celkem 7 milionů. Mám dojem, že 4 miliony z této částky šly na opravu tady tohoto nádraží. No a když zhodnotíme, jak to vypadalo před půl rokem a dnes. tak skutečně klobouk dolů, co se tady místním povedlo,” uvádí Jaroslav Kania, náměstek hejtmana MS kraje

Předpokládám, že budeme pokračovat v rekonstrukcích dalších budov, respektive kolegové  z osoblažské dráhy a my velmi rádi poskytneme k tomu součinnost, Jsme rádi, že historické krásné budovy našly nového uplatnění, nového využití. To je vždycky dobře,” hovoří Libor Tkáč, náměstek ředitele pro techniku SŽDC

Na oslavách byl vlak tak plný, že musely vyjet i historické autobusy.

Bylo to nádherný. Líbilo se nám to, v Osoblaze jsme byli, ale takovým vláčkem jsme ještě nejeli.”

“Bylo to krásné, děkujeme. Zážitek.”

“Bylo to nádherný. My to tady máme strašně rádi. Pejskům se to moc líbilo.”

“Cesta byla parádní. Jedeme už vlastně z Frýdku Místku.a malý si tu cestu užil, takže zážitek určitě.”

“Bylo to perfektní, jsme z Olomouce, je nás tady celá parta a je to výborné.”

Romantická klikatá dráha z Třemešné do Osoblahy se pyšní hned několika zajímavostmi. Mimo jiné se na ni nachází nejprudší oblouk na českých železnicích o poloměru pouhých 75 m.

Nahlásit chybu


K tématu

Další úzkorozchodná lokomotiva se po více než čtyřech letech vrátila na Osoblažku

4. března 2024 17:19 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Motorová lokomotiva 705.914 byla v těchto dnech po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze.

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

22. února 2024 17:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

Elektroloď na Slezské Hartě i vybrané turistické vlaky získají opět finanční podporu kraje

6. září 2024 14:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj podpoří i v příštích třech letech provoz vodní dopravy na Slezské Hartě, přispívat bude i na výletní vlaky. Krajské peníze obdrží Hvozdnický expres, Osoblažka a výletní vlaky Slezského železničního spolku. Na tuto podporu cestovního ruchu půjde v letech 2025 až 2027 6,1 milionu korun.


Tragický únik oxidu uhelnatého v Krnově, podařilo se zachránit jednu osobu, druhá bohužel zemřela

Včera 10:44 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V pátek 4. října 2024 složky IZS u úniku oxidu uhelnatého v jednom z bytů. Na místě byly nalezeny dvě osoby v bezvědomí. Zatímco jednu osobu se podařilo zachránit, druhá bohužel zemřela. Oxid uhelnatý je smrtelně nebezpečný plyn, který vzniká při nedokonalém hoření a hasiči apelují na používání detektorů.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

4. října 2024 10:26 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

4. října 2024 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

4. října 2024 12:12 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Moravskoslezský kraj bude mít nové vedení: ANO bude vládnout v koalici s SPD + Trikilora + PRO

4. října 2024 16:41 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Po jednáních o nové koalici v Moravskoslezském kraji představil budoucí hejtman Josef Bělica (ANO) finální složení krajské rady. SPD získalo dvě pozice radních, zatímco SPOLU míří do opozice. Počet radních zůstane stejný. Ustavující zastupitelstvo proběhne pravděpodobně 21. října 2024.

Beskydský endoskopický workshop se věnoval miniinvazivním zákrokům

Nemocnice ve Frýdku-Místku pořádala další Beskydský endoskopický workshop. Lékaři a sestry, převážně z kraje, ale i Česka a Slovenska, si vyměňovali zkušenosti v oblasti gastroenterologie. Letos se řešily miniinvazivní zákroky u onemocnění, kde bylo dříve potřeba operace.

Největší akcí roku v Rýmařově byly Dřevařské, lesnické a myslivecké dny

2. října 2024 17:45 | Celý MS kraj | Karel Soukop | Jesenický expres

Vždy každé dva roky se v Rýmařově koná největší akce ve městě, jakou jsou Dřevařské, lesnické a myslivecké dny. Park ve Flemmichově zahradě vždy zaplní tisíce návštěvníků, aby si užili umění dřevařů, lesnickou techniku, myslivecké expozice i kulturní programy. Nejinak tomu bylo i letos.

Osoblažská úzkokolejka slaví 120 let
Vydáno 1. října 2018 13:29, Celý MS kraj, Yvona Fajtová
Parní vlaky na osoblažské úzkokolejce jezdí už 120 let. Ten první vyjel na trasu Třemešná Osoblaha 14.prosince roku 1898. Protože je ale na podzim krásnější počasí a hlavně tepleji, slavilo se už teď.

Osoblažská úzkokolejka velkolepě oslavila 120 let od doby, co na ni vyjel první parní vlak. V rámci doprovodného programu přivezl do Třemešné stovky návštěvníků parní vlak z Ostravy. Než si přesedli do parního vláčku do Osoblahy, slavnostně tady otevřeli zrekonstruované železniční stavědlo. Hned na to se parní vláček vydal na cestu. Slavilo se na každé jeho zastávce.

“Obce po trase přichystaly krátké scénky a vystoupení a v Osoblaze budou moci si cestující poslechnout prvorepublikovou hudbu, bude tam i výuka country tanců a samozřejmě občerstvení,” říká David Chovančík, předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky

Největší slávu zažili ve Slezských Rudolticích, kde slavnostně otevřeli zrekonstruovanou prvorepublikovou nádražní budovu.

“Celkové náklady na to, aby se vykoupili nemovitosti, aby se to hradlo opravilo a opravilo se toto nádherné nádraží, tak to bylo celkem 7 milionů. Mám dojem, že 4 miliony z této částky šly na opravu tady tohoto nádraží. No a když zhodnotíme, jak to vypadalo před půl rokem a dnes. tak skutečně klobouk dolů, co se tady místním povedlo,” uvádí Jaroslav Kania, náměstek hejtmana MS kraje

Předpokládám, že budeme pokračovat v rekonstrukcích dalších budov, respektive kolegové  z osoblažské dráhy a my velmi rádi poskytneme k tomu součinnost, Jsme rádi, že historické krásné budovy našly nového uplatnění, nového využití. To je vždycky dobře,” hovoří Libor Tkáč, náměstek ředitele pro techniku SŽDC

Na oslavách byl vlak tak plný, že musely vyjet i historické autobusy.

Bylo to nádherný. Líbilo se nám to, v Osoblaze jsme byli, ale takovým vláčkem jsme ještě nejeli.”

“Bylo to krásné, děkujeme. Zážitek.”

“Bylo to nádherný. My to tady máme strašně rádi. Pejskům se to moc líbilo.”

“Cesta byla parádní. Jedeme už vlastně z Frýdku Místku.a malý si tu cestu užil, takže zážitek určitě.”

“Bylo to perfektní, jsme z Olomouce, je nás tady celá parta a je to výborné.”

Romantická klikatá dráha z Třemešné do Osoblahy se pyšní hned několika zajímavostmi. Mimo jiné se na ni nachází nejprudší oblouk na českých železnicích o poloměru pouhých 75 m.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000014226/osoblazska-uzkokolejka-slavi-120-let