Rozhodnutí českých aerolinií zrušit linku Praha - Ostrava, nezájem cestujících o linku do Milána nebo neúspěšná snaha o provoz linek do Amsterdamu a Helsinek. I když má letiště jako jediné v republice vlakové spojení, leží jen pár kilometrů od dálnice, stále se ho kraji nedaří rozlétat. "Hledáme z cesty, jak z toho ven. Jedna z cest je poskytnout dopravní obslužnost našim občanům, kteří letí na dovolenou. Myslím si, že tyto věci nezůstávají omezeny. V daný okamžik je pouze problém s Boeingy 737 MAX, které mají limity. Ale to je věc dočasná. Nicméně my vnímáme naše letiště jako vstupní bránu pro to, co se tady děje. Tento kraj musí být propojen se zbytkem světa," říká hejtman MS kraje Ivo Vondrák (ANO).
V našem regionu podle aktuálních dat působí více než 250 společností s významným podílem v zahraničí. Právě na obchodní klientelu se kraj plánuje zaměřit. "My na to musíme nějakým způsobem reagovat, takže dneska se bavíme o linkách Vídeň a Mnichov tak, aby létaly minimálně dvakrát denně," dodává Vondrák. "Třetí linka, o které se bavíme, která bude financována trochu jiným způsobem, je linka do Varšavy, která je důležitá z pohledu propojení na sever," říká dále hejtman MS kraje.
"Nedělali bychom to, kdybychom neměli na trhu osondováno, že o toto bude zájem," vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS).
O schváleném záměru vedení kraje budou na červnovém jednání rozhodovat zastupitelé. Maximální výše kompenzace za provoz dotovaných linek by měla být 7,8 milionu eur ročně. Vedení kraje také schválilo novou strategii rozvoje Letiště Leoše Janáčka. V ní je podstatná část věnována nákladnímu využití - tedy Cargu - a také připravované rekonstrukci přistávací dráhy.