V minulosti, přesněji až do roku 1967 se tramvajemi mezi Ostravou a Karvinskem cestovalo. Tři velká města by se s moravskoslezskou metropolí měla opět spojit díky projektu za zhruba 8 miliard korun, kraj chce peníze získat od Evropské unie. "Koleje jsou základ. Z dopravního hlediska to, co jezdí po kolejích, nemá fronty, nemá zácpy, je to ekologické. Je to doprava budoucnosti a říká to i Evropská unie. Tramvaj oproti autobusu má ještě další výhodu, a to, že když jede autobus, tak se mu odírají pneumatiky a víří prach na cestě. Tramvaj je tak výrazně ekologičtější a je provozně levnější. Ale musíme získat peníze na stavbu, zároveň Evropská komise říká: OK, to je projekt, který má hlavu a patu. My ho jsme připraveni podpořit a těch 8 miliard vám dát," vysvětluje náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS).
Kraj chce mít příští rok hotovou studii proveditelnosti a s ní získat i nutný souhlas měst na trase. Projekt pak chce předložit Evropské komisi a žádat peníze. V roce 2026 by se mohlo začít se stavbou. "Začali jsme na zastupitelstvu v Karviné, teď pojedeme do Havířova a nakonec v Ostravě," dodává Unucka.
Nejkratší trasa kolejí by měla vést z ostravského Hranečníku podél Rudné (Ostravské ulice) do Havířova. Projekt je podle náměstka Unucky realizovatelný jen s podporou Evropské unie.