Vše je domluveno a také podepsáno. České dráhy se v našem kraji postarají o regionální tratě i v dalších letech - žádnou nezruší a naopak slibují vyšší komfort cestování, rozvoj chytrých služeb nebo ekologický provoz. "Nejde jen o to dostat se z bodu A do bodu B, ale také to, jak se tam dostanete a to si myslím, že je právě řešeno v rámci té smlouvy," vysvětluje hejtman MS kraje Ivo Vondrák (ANO).
"České dráhy za dotační peníze nakoupily nové Elefanty a Panthery a díky udržitelnosti mají právo jezdit s nimi až do roku 2025. Pokud někdo má 75procentní monopol, tak je hloupost to soutěžit. Uznali to všichni dopravci," dodává náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu Jakub Unucka (ODS).
Dohodě předcházela náročná jednání - během nich se osvědčil model tržní konzultace. "Na Moravskoslezském kraji nebo na těch lidech, kteří jsou za dopravu zodpovědní, je prostě vidět, že mají jasné představy o tom, jak by železniční doprava měla být rozvíjena. Jednání nebyla vůbec jednoduchá," říká šéf ČD Miroslav Kupec. Moravskoslezský kraj budou služby Českých drah stát minimálně 4,4 miliardy korun, a to od letošního prosince do konce roku 2025.
Díky podepsané smlouvě mohou České dráhy snadněji získat evropské peníze na nákup nových souprav a modernizaci vozového parku.