Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

První bateriové vlaky v Česku najely za měsíc přes 65 tisíc kilometrů

Celý MS kraj |

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji čtyři bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním v Česku, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.

Denně najedou vlaky RegioPanter osazené bateriemi téměř dva tisíce kilometrů. Od začátku nasazení na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic už najely dohromady přes 65 tisíc kilometrů.

Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah: "Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou velmi pozitivní. Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem."

Trať z Ostravy do Veřovic je elektrizovaná jen zčásti, proto dřív museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu jen jeden vlak s elektrickým pohonem a cestující už přestupovat nemusí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie.

Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Pohodlné cestování bez nutnosti přestupu, zkrácení jízdních dob a také nové moderní vlaky přivádějí na linku z Ostravy do Veřovic další zákazníky. Už během prvního měsíce sledujeme pozitivní trend v nárůstu počtu cestujících. Je to pro nás dobrá zpráva, s ohledem na stav životního prostředí vítáme každého, kdo nechá doma auto a vyrazí do práce nebo na výlet ekologickým vlakem."

Elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi se nabíjí během jízdy pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku.

Rozšíření bateriových vlaků

Za dva roky doplní čtveřici aku-elektrických vlaků na severu Moravy dalších 15 bateriových jednotek. Loni České dráhy podepsaly smlouvu na jejich výrobu s výrobcem Škoda Group. Hodnota kontraktu je 3,5 miliardy korun, z toho zhruba čtvrtina připadá na údržbu a náhradní díly. Jedna jednotka vyjde v přepočtu na 169 milionů korun. Dále je potřeba vybudování dobíjecích jednotek, které mají stát maximálně 60 milionů korun.

Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích např. při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.

Tratě, které budou obsluhované duálními jednotkami

  • Ostrava – Opava – Krnov;
  • Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín (hlavně pracovní dny);
  • Ostrava – Budišov nad Budišovkou (víkendy);
  • Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek a zpět, po rekonstrukci tratě 323 okružní linka Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava.
Nahlásit chybu


K tématu

Další úzkorozchodná lokomotiva se po více než čtyřech letech vrátila na Osoblažku

4. března 2024 17:19 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Motorová lokomotiva 705.914 byla v těchto dnech po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze.

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

22. února 2024 17:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

Moravskoslezský kraj investuje v létě stamiliony do oprav škol

4. srpna 2024 21:11 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Letní období je pro opravy a rekonstrukce školských budov nejvhodnější. I v tomto roce se v Moravskoslezském kraji realizují desítky investic. Aktuálně se pracuje na 55 projektech s celkovými náklady 790 milionů korun. Dokončena byla například rozsáhlá rekonstrukce krajské Základní školy na Praskově ulici v Opavě za 221 milionů korun nebo opravy třineckého gymnázia, které kraj vyšly na 42 milionů.


Karvinští strážníci radí, jak chránit majetek. Pořádali akci Příležitost dělá zloděje

Strážníci městské policie v Karviné v lednu odstartovali akci Příležitost dělá zloděje, která má za cíl prevenci a osvětu ohledně vykrádání aut, a to často před obchodními domy.

Elitní mladí sportovci míří do MS kraje, blíží se Olympiáda dětí a mládeže

Největší sportovní událost pro mládež v České republice je za dveřmi. Už tuto neděli začne Zimní olympiáda dětí a mládeže, kterou tentokrát pořádá MS kraj, slavnostním zahájením v třinecké Werk Aréně.

O novinky ve vytápění a je mezi lidmi velký zájem. V Ostravě začala Infotherma

Ostrava se stala centrem pro odborníky a firmy, které se zabývají nejrůznějšímy výrobky a způsoby vytápění. Výstaviště Černá louka hostí veletrh Infotherma a opět je o něj obrovský zájem. Primátor Jan Dohnal připomněl, že Ostravané jsou ve ekologizaci vytápění velmi aktivní.

Charity počítají Tříkrálovou sbírku, Nový Jičín a Studénka hlásí vyšší čísla

Po ukončení Tříkrálové sbírky teď přichází na řadu další důležitý krok - počítání peněz, které do kasiček koledníků lidé darovali. Třeba v Charitách v Novém Jičíně a Studénce hlásí i letos rekordní čísla.

Zoologickou zahradu v Ostravě navštívilo loni rekordních 630 577 lidí

20. ledna 2025 15:45 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravská zoologická zahrada má za sebou další úspěšný rok. I přesto, že byl areál kvůli silné vichřici a záplavám několik dní uzavřený veřejnosti, byla překonána rekordní návštěvnost z roku 2023. Podařilo se odchovat přes 1 500 mláďat a byla mezi nimi řada velmi vzácných a raritních odchovů. 33 z nich bylo vypuštěno do přírody.

Podnikatelé mohou provozovat předzahrádky již celoročně

Havířov chce zamezit podomní prodej s energiemi a také umožní podnikatelům provozovat předzahrádky po celý rok.

Recidivista se po vloupání schovával před policií na záchodě

20. ledna 2025 15:13 | Havířov | Jiří Cileček

Pozorný svědek viděl muže, který se vloupal do provozovny v Havířově. Zavolal policii, která zloděje uvnitř našla. Schovával se na záchodě. Kriminalisté navíc zjistili, že 29letý muž má ve městě na svědomí více krádeží a vloupání.

Drobní podnikatelé se mohou bezplatně zapojit do Akademie Podnikej F-M

Bezplatný vzdělávací program Podnikej F≈M pro drobné podnikatele a živnostníky pokračuje i v letošním roce. Účastníci na devadesátiminutových setkáních dozví praktické tipy z oblasti marketingu, sociálních sítí nebo prodeje.

Opava kvůli povodním přišla o jednu z dominant města, most na Ratibořské ulici

20. ledna 2025 15:28 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Most na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách po 60 letech padl k zemi. Původně byla v plánu jeho rekonstrukce, po loňských zářijových povodních ale statici rozhodli o jeho demolici.

Stát urychlí přípravu protipovodňových opatření v Krnově. Reaguje tak na loňské ničivé povodně

Stát urychlí přípravu protipovodňových opatření v Krnově. Dohodu, týkající se protipovodňových opatření na řece Opavě i Opavici podepsali ministr zemědělství, ředitel Povodí Odry a starosta Krnova.

Vítkovice pod Varaďou dvakrát prohrály a jsou poslední

Premiéra se novému trenérovi hokejistů VÍTKOVICE RIDERA Václavu Varaďovi nevydařila. Jeho tým ve své aréně dvakrát prohrál a propadl se na poslední místo extraligové tabulky.

Cyklistu našli v příkopu v hrabyňském kopci a museli ho oživovat

20. ledna 2025 11:11 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

54letého cyklistu našli ležet v zatáčce vedle kola v hrabyňském kopci na Opavsku. Jako první dorazili k muži v bezvědomí policisté, kteří ho začali oživovat. Následně si resuscitaci převzali záchranáři, kteří muže oživili a přepravili do nemocnice. Policie hledá případné svědky předchozí jízdy cyklisty.

Moravskoslezští záchranáři ošetřovali během víkendu desítku zraněných lyžařů

20. ledna 2025 8:18 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Týmy Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje zasahovaly od pátečního odpoledne do nedělního podvečera u řady zraněných návštěvníků hor. Ošetřily jich celou desítku, a to nejvíce v Jeseníkách a Beskydech. Ve dvou případech musel spolu s pozemními posádkami startovat k misi i vrtulník LZS.

Letečtí záchranáři z Ostravy zasahovali u zraněného běžkaře ve Vsetínských vrších

19. ledna 2025 9:55 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravští letečtí záchranáři byli v sobotu povoláni k náročnému zásahu do Zlínského kraje. Pomáhali 62letému běžkaři, který se zranil na hřebeni Vsetínských vrchů. Prvotní pomoc mu poskytli členové horské služby.

První bateriové vlaky v Česku najely za měsíc přes 65 tisíc kilometrů
Vydáno 20. ledna 2025 13:16, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji čtyři bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním v Česku, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.

bateriový vlak na letišti Ostrava-Mošnov; foto: České dráhy

Denně najedou vlaky RegioPanter osazené bateriemi téměř dva tisíce kilometrů. Od začátku nasazení na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic už najely dohromady přes 65 tisíc kilometrů.

Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah: "Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou velmi pozitivní. Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem."

Trať z Ostravy do Veřovic je elektrizovaná jen zčásti, proto dřív museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu jen jeden vlak s elektrickým pohonem a cestující už přestupovat nemusí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie.

Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Pohodlné cestování bez nutnosti přestupu, zkrácení jízdních dob a také nové moderní vlaky přivádějí na linku z Ostravy do Veřovic další zákazníky. Už během prvního měsíce sledujeme pozitivní trend v nárůstu počtu cestujících. Je to pro nás dobrá zpráva, s ohledem na stav životního prostředí vítáme každého, kdo nechá doma auto a vyrazí do práce nebo na výlet ekologickým vlakem."

Elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi se nabíjí během jízdy pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku.

Rozšíření bateriových vlaků

Za dva roky doplní čtveřici aku-elektrických vlaků na severu Moravy dalších 15 bateriových jednotek. Loni České dráhy podepsaly smlouvu na jejich výrobu s výrobcem Škoda Group. Hodnota kontraktu je 3,5 miliardy korun, z toho zhruba čtvrtina připadá na údržbu a náhradní díly. Jedna jednotka vyjde v přepočtu na 169 milionů korun. Dále je potřeba vybudování dobíjecích jednotek, které mají stát maximálně 60 milionů korun.

Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích např. při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.

Tratě, které budou obsluhované duálními jednotkami

  • Ostrava – Opava – Krnov;
  • Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín (hlavně pracovní dny);
  • Ostrava – Budišov nad Budišovkou (víkendy);
  • Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek a zpět, po rekonstrukci tratě 323 okružní linka Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava.
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000046889/prvni-bateriove-vlaky-v-cesku-najely-za-mesic-pres-65-tisic-kilometru