Když nastoupil učitel Jiří Karen letos v září na Základní školu Šrámkova, trápilo jej, že jeho šesťáci hodiny literatury protrpí. Texty z čítanky číst nechtěli, protože je nebavily.A tak učitel tuto učebnici odložil.
„Já jsem používal čítanku první dva měsíce a zjistil, že je to cesta, která nikam nevede. Spíš v dětech vzniká odpor vůči čtení. Proto jsem zkusil něco jiného.“ říká mladý učitel.
Jednou týdně si teď mohou žáci do hodin literatury přinést knihu, kterou si sami vyberou. A mají možnost se ve třídě pěkně uvelebit a nerušeně si z ní číst. Stejně, jako jejich vyučující. Podle absolutního ticha ve třídě je vidět, že knížky děti baví.
Po dvaceti minutách samostatného čtení nastává čas pro další práci. Žáci mají za úkol zhodnotit přečtenou část v knize a odpovědět na uloženou otázku: jak by se zachovali oni, kdyby byli hrdinou z knížky.
Ve vyučování si mohou děti přečíst opravdu to, co je baví. Kdo nemá vhodné knihy ke čtení v domácí knihovničce, může si je vypůjčit v knihovně, která sídlí hned vedle školy.
„Viděli jsme tam, že holky četly poměrně tlusté a komplikované knížky a kluci komiksy. Ale to vůbec nevadí. Ten rozdíl nehraje roli. Ve chvíli, kdy oni o tom mluví a uvažují, ten rozdíl nehraje roli.“ dodává Jiří Karen.
Postupně se budou žáci propracovávat k dalším titulům, jejichž výběr pak bude také usměrňovat učitel.