Základní školu pro tělesně postižené na Dostojevského ulici navštěvuje šest desítek žáků. Každý z nich má nějaký hendikep způsobený třeba následky dětské mozkové obrny, autismem či psychickými problémy. Mnozí potřebují každodenní cvičení a dohled fyzioterapeutky.
„Cvičí s nimi v průběhu celého dopoledne, pomáhají nám se zaváděním jednotlivých terapií do vyučovacího procesu, při správném sezení, hippoterapii, kanysterapii." přibližuje nám Silvie Häuserová, ředitelka ZŠ pro tělesně postižené.
Na malém prostoru v budově školy jsou soustředěné nejmodernější fyzioterapeutické pomůcky. Je tady i bazén, vodoléčba či sauna. Zkušený tým zdravotníků se neustále vzdělává v používání nejnovějších metod, které dětem mohou pomoci zvládnout jejich hendikep.
„Já myslím, že se musíme pořád snažit a i ty naše děti to po nás vyžadují. Kdybychom tu terapii dělali pořád stejnou, tak je to přestane bavit." přibližuje svou filosofii fyzioterapeutka Karin Nyklová.
Třeba Jirkovi teď při chůzi pomáhá speciální oblek, který stimuluje jeho svaly tak, aby se mohl vzpřímeně pohybovat.
„To je oblek, který dokáže srovnat mé tělo. A můžu v něm pak třeba cvičit." vysvětluje Jirka.
Důležitou součástí rehabilitace je také ergoterapie. V rámci ní se děti učí základní dovednosti sebeobsluhy. Jemnou motoriku pomáhá rozvíjet práce s hlínou.
"Ale není to jen práce s hlínou. Děti se tady učí samostatně jíst, oblékat či pít. Zkrátka zdokonalujeme jejich motorické schopnosti." vysvětluje ergoterapeutka Andrea Mrůlková.
A právě z těchto dílčích úspěchů mají pedagogové i fyzioterapeuti největší radost, protože umožní dětem právě ten nejběžnější samostatný život.