Šesťáci opavské ZŠ U Hřiště měli začínat vyučování češtinou. Namísto opakování pravopisu ale probírali Norsko s jeho literárními zajímavostmi.
"Norský den jsme začali legendou o trolech a legedou o tom, jak vzniklo Norsko." shrnula učitelka češtiny Kateřina Kurzicová.
Poté sáhla učitelka po knize norského spisovatele Jo Nesbø a začala dětem číst. To ve vedlejší třídě se malí druháci soustředili na rozdíl mezi losem a sobem. A pak se dali do přípravy typické norské svačinky. Upekli si vafle se zakysanou smetanou a jahodami.
"Je to fajn, když můžeme děte tu výuku zpestřit něčím jiným, co je nadchne a zaujme.A co je třeba i donutí k tomu, že si otevřou doma atlas a podívají se na Norsko." pochvalovala si učitelka Jana Válková.
Ve školní jídelně se zatím kuchaři pustili do náročného čtyřchodového menu, které pak naservírovali všem dvanácti stům svých strávníkům v rámci Dne norské kuchyně.
„Zkoušeli jsme to, protože si nemůžeme dovolit, aby se nám to třeba nepovedlo. Je to velké množství jídla. Vždy si pár porcí uvaříme dopředu, abychom věděli, do čeho jdeme." popisuje Věra Beilnerová, vedoucí školní jídelny ZŠ U Hřiště, Opava.
Děti si mohly pochutnat na polévce ze zeleného hrášku, podával se také hejk s bylinkovou krustou a salátem z červené řepy. Sladkou tečku na závěr obstaral tradiční dezert mléčná rýže s malinovou omáčkou.
Den norské kuchyně pořádá Asociace školních jídelen. Inspiraci jídelníčkem této skandinávské země přijalo v republice 25 stravovacích zařízení.
"Chtěli jsme ukázat, že i ve školní jídelně se dá připravit zdravé a výživné menu, které není obvyklé." vysvětluje smysl akce Karel Jahoda, výkonný ředitel Asociace školních jídelen ČR.
V budoucnu se mohou děti těšit také třeba na franskouzské, španělské, japonské či ruské speciality.