Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Určitě se nepletu, když řeknu, že ochránkyně přírody a spisovatelka Joy Adamsonová vás provází celým životem. A možná, že vaše životy jsou si i podobné. Je to tak?
Zuzana Beranová, spisovatelka a popularizátorka díla J. Adamsonové: „Ano, je to tak. J. Adamsonová mne provází už od dětství, kdy jsem jako malá holka chodila kolem jejího domu na cestě do základní školy. A tehdy ve mne vyklíčil sen podívat se do Afriky a stát se spisovatelkou. A protože to jsou dětská přání, která jsou naivní, bezelstná a mají tendenci se splnil, ale o mnoho let později.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Pracovala jste na české ambasádě v Keni. To byla jistě velká příležitost jít ve stopách opavské rodačky. Co zajímavého jste objevila?
Zuzana Beranová, spisovatelka a popularizátorka díla J. Adamsonové: „Když jsem se řízením osudu dostala jako konzulka na českou ambasádu, tak jsem okamžitě uspořádala z vděčnosti obrovskou výstavu o Joy, o jejím inspirujícím dětství. A ta pak putovala po keňských národních parcích. Na výstavy chodili lidé, kteří Joy znali. A přinášeli mi historky, dokumenty, vzpomínky. Já jsem si všechno zapisovala a dozvěděla jsem se mnoho nového.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Jste autorkou životopisu s názvem Setkání se smrtí a také komiksu Dlouhé safari z Opavy do Keni. Je ještě něco, co o ní nevíte? Nejaké bílé místo v jejím životě?
Zuzana Beranová, spisovatelka a popularizátorka díla J. Adamsonové: „Bílých míst je spousta. Pro mne jsou největší záhadou poslední minuty jejího života, kdy byla brutálně ubodána rukou vraha v keňské rezervaci Shaba v r. 1980. Za vraždu byl odsouzen Afričan. Ale je jasné, že musel mít komplice. Ten mohl být s velkou pravděpodobností běloch. Tato záhada mne nepřestala zajímat.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Myslíte si, že ji odhalíte?
Zuzana Beranová, spisovatelka a popularizátorka díla J. Adamsonové: „Když jsem žila ve Keni, mluvila jsem se všemi lidmi, se kterými jsem mluvit mohla. Vyzkoumala jsem vše, co jsem mohla vyzkoumat. Pak jsem narazila na zvláštní bariéru mlčení, za kterou mne nikdo nepustil. Takže nějaké tajemství tam je. Ještě řeknu jedno: bílý asistent, který byl v soudním procesu nejdříve veden jako obžalovaný a později byl jeho status změněný na svědka, po soudním procesu rychle odjel z Keni do Botswany. A po dvou letech ho našli mrtvého pod koly jeho vlastního auta. To byla záhadná smrt. Já si myslím, že souvisí se smrtí Joy Adamsonové.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Možná zůstává stranou Adamsonové malířská tvorba. Vytvořila botanické ilustrace a zdokoumentovala portréty afrických kmenů. Proč to dělala?
Zuzana Beranová, spisovatelka a popularizátorka díla J. Adamsonové: „Tady se můžeme trochu opřít o její původ. Joy se narodila v Opavě, jako sudetská Němka. Odnesla si do vínku německou touhu uchovávat mizející hodnoty. A když je nelze uchovat fyzicky, tak je nutné je aspoň zdokumentovat, prosazovala. Víceméně botanické a kmenové kresby vycházejí z tohoto principu. Objevila v sobě malířský talent a rozhodla se, že získá peníze od britské koloniální vlády a zmapuje jak keňské kmeny, tak keňskou květenu.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Vy sama píšete. Napsala jste nejen životopis, ale také dvě beletristické knihy, jichž příběhy se odehrávají na africkém kontinentě: Všechny vůně Afriky a Poslední nosorožec. Chystáte nějakou další?
Zuzana Beranová, spisovatelka a popularizátorka díla J. Adamsonové: „Já se zatím neustále věnuji Joy Adamsonové. Chtěla bych ale pokročit dál. Chtěla bych o ní napsat scénář k filmu. Myslím si, že vizuální médium by jí nejlépe slušelo. Pak mám už pět let rozepsanou knihu ze Zambie, z prostředí královské rodiny, která je podložena mým dlouhodobým výzkumem. Ale ještě jsem se nedostala k tomu, abych ji dokončila.“