Na velkou vodou poškozený most v Ratibořské ulici v Opavě dosud mohli jen chodci a cyklisté. Auta se na něj vrátí po dostavbě provizorního mostu, který už je na místě a významně uleví dopravě ve městě.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “My jsme v minulých dnech navozili jednotlivé komponenty mostního provizoria, V tuto chvíli finišujeme skládáním těch jednotlivých komponentů dohromady, osadíme je na ty pořízené stabilní dočasné pilony, to znamená, že máme následující zhruba dva týdny na to, abychom připravili nájezdové betonové klíny, aby jsme mohli pustit provoz.”
Jan Stupka, stavbyvedoucí zhotovitelské firmy: “Ty nájezdové klíny ještě budou zajištěny bezpečnostním zařízením, svodidly, takže potom proběhne hlavní prohlídka mostu, která umožnění uvedení objektu do provozu.”
Pokud bude přát počasí, provoz bude spuštěn 1. listopadu.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Ta dopravní úleva pro Opavu bude obrovská, protože je to stěžejní most za prvé průtahem města a také výpadovka na Hlučínsko, to znamená všechny obce, které jsou směrem na Hlučín. Je vytěžovaná opravdu hodně, je to jeden z hlavních tahů, který tady máme a jak víte v současné době tady byla možnost pouze pro chůzi a pro cyklisty, nicméně problém byl v tom, že tady nemohla MHD.”
anketa: obyvatelé Opavy: “Už aby to bylo, obrovská úleva, protože tady všechny ulice i ten obchvat je ucpaný a odpoledne vůbec, ještě přes den se to dá projet, ale odpoledne to je zacpané.”
“Jen aby to bylo co nejspíš ať můžeme do Kateřinek. Museli jsme to objíždět přes Mostní a tak jsme rádi, že to bude,”
“Bylo to tady dlouho uzavřené, nevím z jakého důvodu, když ve finále to unese i tu těžkou techniku, ale ano, jsme rádi, že to bude průjezdné.”
Provizorní most se skládá z 15 třímetrových segmentů, které jsou spojeny čepovými a šroubovými spoji.
Radim Vaněk, vedoucí Střediska mostních provizorií, ŘSD: “Tohle je provizorní most obousměrný, délka přemostění je 45 metrů, celková hmotnost toho provizoria je 93 tun. Zachováme i provoz pro pěší, kde po jedné straně budou chodit po stávajícím betonovém mostě, z druhé strany budou chodit po provizorním mostě, závěsné lávce pro pěší.”
Po mostě se bude jezdit maximální rychlostí 20 km v hodině, aby se nenarušily provizorní pilíře. Pokud řidiči nebudou tuto rychlost dodržovat, budou přijata další opatření.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Kdyby řidiči začali jezdit výrazně rychleji, dojde k vibracím, které by mohly, řekněme, devastovat stabilní uložení toho mostního provizoria.”
Po provizorním mostě budou moci jezdit osobní auta, lehká nákladní auta, autobusy a vozidla Integrovaného záchranného systému. V tuto chvíli probíhá i výběrové řízení na firmu, která provede demolici původního narušeného mostu.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Ta proběhne za dočasné desetidenní, dvanáctidenní uzavírky provozu na tom mostním provizoriu, protože to jsou technologie, které nelze sloučit s provozem a v okamžiku, kdy bude hotova ta demolice, opět spustíme plný provoz, budeme na to velmi tlačit a potom zároveň s tím bude v průběhu jednak příprava projektu, zároveň výběrové řízení tak, abychom hned na začátku sezony příštího roku mohli tady začít stavět ten nový most."
Most v Ratibořské ulici není jediný, který čeká demolice.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: "Řešíme stav mostu ve Vávrovicích a Palhanci, to je taky most, který se bude muset zbourat. Tam jsou dva mosty za sebou, jeden vede k zahrádkářské osadě a druhý, který je propojkou k Palhanci, takže tady ty mosty se budou muset postavit nové.a ještě uvidíme v jakém stavu bude po zhodnocení most v Držkovicích."
Voda ve městě narušila i některé lávky, které tak budou muset být opraveny, Týká se to například lávek na Kolofíkově nábřeží a v Malých Hošticích.