Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava chce mít do roku 2023 jako první v Česku flotilu autobusů na vodík

Ostrava-město |

Dopravní podnik Ostrava vypsal výběrové řízení na prvních 10 autobusů s vodíkovým pohonem. Získat by je chtěl do roku 2023 a je za ně ochotný zaplatit 185 milionů korun. V Česku by se tak stal prvním dopravním podnikem, který by měl takovou početnou flotilu autobusů na vodík.

Dominující vysoké zásobníky na vodík. Zastřešené výdejní místo s plnicími samoobslužnými stojany před vjezdem do areálu. Už za dva roky součást autobusových garáží Dopravního podniku Ostrava na Hranečníku. DPO požádal o sloučené územní a stavební řízení na výstavbu nové vodíkové plničky. Zároveň spustil tendr na prvních deset autobusů s pohonem na vodík.

Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO: "Vodíková plnička svým významem přesahuje běžnou roli Dopravního podniku Ostrava. Plní strategii rozvoje nových ekologických pohonů i na úrovni regionální a národní. Představuje pro nás významnou příležitost pro řešení bezemisní silniční dopravy. Logicky navazuje na naši dlouhodobou strategii mít co nejekologičtější hromadnou dopravu v zemi. Ne nízkoemisní, ale bezemisní. Takovou MHD, nejen pro naše cestující, ale pro všechny Ostravany, chceme. Uvědomujeme si, že jde o technologii, která je v dopravě teprve v začátcích svého rozvoje, a trh s vozidly, palivy, plničkami, nebo i legislativa se stále zdokonalují. Dnešní oficiální vykročení k tomuto cíli je doprovázené několikaletým vzděláváním uvnitř podniku, kterému se budeme poctivě věnovat i nadále."

K vodíkové budoucnosti se ve svém memorandu už dříve zavázalo město Ostrava i Moravskoslezský kraj. Klíčovým investorem je dopravní podnik. Na výstavbu plničky za zhruba 90 milionů korun může získat evropskou dotaci ve výši 60 milionů korun a na autobusy až do výše 85 % nákladů, které mají být 185 milionů korun.

Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: "Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj čisté energetiky. Od projektu si slibujeme snížení emisní zátěže v regionu. Současně věříme, že investice do vodíku, a tím i do rozšíření portfolia možností pohonů v městské hromadné dopravě, jsou přínosem, který se vyplatí. Přestože se principiálně jedná o pohon vozidla na elektrickou energii, ve kterou se vodík přímo ve vozidle přetváří, je vodíková kapacita uložená v autobuse v porovnání například s dosahovanou kapacitou energie v bateriích běžných elektrobusů vyšší, a umožňuje tak dosažení denního akčního rádia srovnatelného s autobusy se spalovacími motory."

Jak bude vodíková plnička fungovat? V první etapě výstavby budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do kterých se bude palivo stlačovat na potřebný tlak pro naplnění vozidel. Palivo bude do zásobníku zaváženo, případně vyráběno v nové technologii výroby.

Plnička nebude sloužit jen vozům DPO. V první fázi bude obsluhovat autobusy DPO (předpoklad začátek roku 2023), které by měly do Ostravy dorazit koncem v roku 2022. Počítá se ale s tím, že plničku budou využívat postupně i autobusy v rámci krajské příměstské dopravy a další i osobní vozidla. Vybudované zásobníky, kompresory, technologický kontejner a výdejní stojany by tak měly sloužit i široké veřejnosti.

Nahlásit chybu


K tématu

Ostravské doubledeckery letos převezly rekordních 31 tisíc lidí

15. října 2023 22:16 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Letošní sezóna linky 88, obsluhovaná patrovými autobusy Dopravního podniku Ostrava (DPO), přilákala 31 tisíc cestujících, o 8 tisíc více než loni. Obsazenost narostla v průměru o 10 cestujících na spoj. Tyrkysové doubledeckery na lince 88 převážejí cestující z městských částí Poruba a Jih k nejvyhledávanějším turistickým cílům města, Dolní oblasti Vítkovice a Zoo Ostrava.

203 lidí vyloučila z přepravy další noční razie v ostravské MHD

14. října 2023 12:22 | Ostrava-město | Jiří Cileček

1 636 zkontrolovaných cestujících v celkem 59 spojích, a z toho 203 vyloučených pasažérů za nedodržování přepravních podmínek. To jsou výsledky kontrolní bezpečnostní akce asistentů přepravy Dopravního podniku Ostrava (DPO) a strážníků Městské policie Ostrava (MPO), která proběhla v noci z pátku 13. října na sobotu 14. října. Noční akce probíhala na tramvajových linkách v městské části Poruba.

Ostravské tramvaje nasadily na listopad kníry. Podporují mužské zdraví

5. listopadu 2023 14:44 | Ostrava-město | Jiří Cileček

V listopadu se stále více mužů, ale i žen v České republice zapojuje do kampaně Movember. Osvětu v oblasti prevence mužského zdraví budou originálně šířit po celý listopad i vozidla městské hromadné dopravy. Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) opět podpořilo projekt Movember, který každoročně organizuje nadační fond Muži proti rakovině. Celosvětová měsíční výzva upozorňuje na důležitost prevence rakoviny prostaty a varlat.


Tragický únik oxidu uhelnatého v Krnově, podařilo se zachránit jednu osobu, druhá bohužel zemřela

Dnes 10:44 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V pátek 4. října 2024 složky IZS u úniku oxidu uhelnatého v jednom z bytů. Na místě byly nalezeny dvě osoby v bezvědomí. Zatímco jednu osobu se podařilo zachránit, druhá bohužel zemřela. Oxid uhelnatý je smrtelně nebezpečný plyn, který vzniká při nedokonalém hoření a hasiči apelují na používání detektorů.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

Včera 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Kuchaři z Koblova se odreagovali od povodní na druhém ročníku Gulášfestu

Přestože se povodně dotkly většiny obyvatel Koblova a spoustu z nich připravily o vybavení domovů, o oblíbený Gulášfest se Koblované připravit nenechali. Místní tak dali jasně najevo, že se s nepříjemnými okolnostmi umí vypořádat. Pro některé z nich pak byla akce symbolem návratu k normálnímu životu.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Noc vědců přírodovědecké fakulty se vrátila do Slezské Ostravy, návštěvnost byla enormní

Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity se připojila k vědeckým pracovištím dvou desítek českých vysokých škol a dalších institucí a přivítala stovky návštěvníků na letošní Noci vědců. Oproti loňskému roku se zájemcům představila ve vlastních prostorách na slezskoostravském Hladnově.

Starostka Ostravy-Poruby poděkovala všem lidem, kteří pomáhali s následky povodně

3. října 2024 19:07 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

Zářijová ničivá povodeň opět ukázala, že lidé mají velká srdce. Vytopeným Porubanům pomáhaly stovky lidí, hasiči, řada firem i zaměstnanci radnice. Patří jim za to velký dík.

Bývalý slavný fotbalista Tomáš Ujfaluši pomohl klubu 1. FC Poruba s náborem dětí

3. října 2024 18:56 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

Fotbalový klub 1. FC Poruba hledá nové kluky a holky. Uspořádal proto nábory nových fotbalových hvězdiček. Přijít mohl každý, kdo má chuť sportovat.

Ostrava chce mít do roku 2023 jako první v Česku flotilu autobusů na vodík
Vydáno 2. května 2021 20:11, Ostrava-město, Jiří Cileček
Dopravní podnik Ostrava vypsal výběrové řízení na prvních 10 autobusů s vodíkovým pohonem. Získat by je chtěl do roku 2023 a je za ně ochotný zaplatit 185 milionů korun. V Česku by se tak stal prvním dopravním podnikem, který by měl takovou početnou flotilu autobusů na vodík.

ilustrační snímek autobusu na vodík TriHyBus; FOTO: ÚJV REŽ

Dominující vysoké zásobníky na vodík. Zastřešené výdejní místo s plnicími samoobslužnými stojany před vjezdem do areálu. Už za dva roky součást autobusových garáží Dopravního podniku Ostrava na Hranečníku. DPO požádal o sloučené územní a stavební řízení na výstavbu nové vodíkové plničky. Zároveň spustil tendr na prvních deset autobusů s pohonem na vodík.

Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO: "Vodíková plnička svým významem přesahuje běžnou roli Dopravního podniku Ostrava. Plní strategii rozvoje nových ekologických pohonů i na úrovni regionální a národní. Představuje pro nás významnou příležitost pro řešení bezemisní silniční dopravy. Logicky navazuje na naši dlouhodobou strategii mít co nejekologičtější hromadnou dopravu v zemi. Ne nízkoemisní, ale bezemisní. Takovou MHD, nejen pro naše cestující, ale pro všechny Ostravany, chceme. Uvědomujeme si, že jde o technologii, která je v dopravě teprve v začátcích svého rozvoje, a trh s vozidly, palivy, plničkami, nebo i legislativa se stále zdokonalují. Dnešní oficiální vykročení k tomuto cíli je doprovázené několikaletým vzděláváním uvnitř podniku, kterému se budeme poctivě věnovat i nadále."

K vodíkové budoucnosti se ve svém memorandu už dříve zavázalo město Ostrava i Moravskoslezský kraj. Klíčovým investorem je dopravní podnik. Na výstavbu plničky za zhruba 90 milionů korun může získat evropskou dotaci ve výši 60 milionů korun a na autobusy až do výše 85 % nákladů, které mají být 185 milionů korun.

Vladimír Cigánek, náměstek primátora Ostravy: "Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj čisté energetiky. Od projektu si slibujeme snížení emisní zátěže v regionu. Současně věříme, že investice do vodíku, a tím i do rozšíření portfolia možností pohonů v městské hromadné dopravě, jsou přínosem, který se vyplatí. Přestože se principiálně jedná o pohon vozidla na elektrickou energii, ve kterou se vodík přímo ve vozidle přetváří, je vodíková kapacita uložená v autobuse v porovnání například s dosahovanou kapacitou energie v bateriích běžných elektrobusů vyšší, a umožňuje tak dosažení denního akčního rádia srovnatelného s autobusy se spalovacími motory."

Jak bude vodíková plnička fungovat? V první etapě výstavby budou vybudovány kapacitní zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků, do kterých se bude palivo stlačovat na potřebný tlak pro naplnění vozidel. Palivo bude do zásobníku zaváženo, případně vyráběno v nové technologii výroby.

Plnička nebude sloužit jen vozům DPO. V první fázi bude obsluhovat autobusy DPO (předpoklad začátek roku 2023), které by měly do Ostravy dorazit koncem v roku 2022. Počítá se ale s tím, že plničku budou využívat postupně i autobusy v rámci krajské příměstské dopravy a další i osobní vozidla. Vybudované zásobníky, kompresory, technologický kontejner a výdejní stojany by tak měly sloužit i široké veřejnosti.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000025292/ostrava-chce-mit-do-roku-2023-jako-prvni-v-cesku-flotilu-autobusu-na-vodik