Více než milión přijatých pacientů. Tolik odhadují pracovníci urgentního příjmu v ostravské Městské nemocnici za celou dobu jeho působení. Letos totiž slaví 20 let.
Martin Šustek, primář, Centrální příjem s Emergency, MNO: „Za ty dvě desetiletí se toho změnilo určitě hodně. Zlepšily se jakési diagnostické i léčebné postupy, přibylo nových přístrojů a samozřejmě se zvýšil i počet pacientů, kteří k nám přicházejí. Ten se zvyšuje každoročně.“
Oddělení ošetří až 51 tisíc lidí ročně. I proto zdejší doktoři na pacienty naléhají, aby nejezdili s maličkostmi, které vyřeší i praktický lékař.
Martin Šustek, primář, Centrální příjem s Emergency, MNO: „Lékařská pohotovostní služba navazuje na toho praktického lékaře, to znamená v době, kdy není ordinační doba praktického lékaře, a lidi mají nějaký akutní problém, měli by se obrátit na tu lékařskou pohotovostní službu. V případě, že je jejich zdravotní problém natolik vážný, že je nutno zavolat záchrannou službu, jsou přivezeni sem na toto oddělení čili jedná se spíš o práh těch akutních stavů.“
Právě zvýšená koncentrace pacientů spojená s agresivitou je v současnosti jedním z hlavních problémů na centrálním příjmu.
Kateřina Kyselá, náměstkyně pro řízení lidských zdrojů a správu, MNO: „Protože naše nemocnice sídlí v centru Ostravy, tak samozřejmě frekvenci pacientů, kteří přicházejí na náš urgentní příjem řešíme v podstatě dennodenně. Ten počet pacientů je velký a díky tomu, že přichází třeba i s doprovody, kterých je mnohdy hodně, tak ty stížnosti, nebo nežádoucí incidenty řešíme často.“
Martin Šustek, primář, Centrální příjem s Emergency, MNO: „Pro nás je to obrovský problém, protože jsme zdravotní pracovníci a nemáme s tou agresí nic společného. Jsme zavření na svých ambulancích, kolikrát nevíme, co se děje v těch čekárnách, v těch prostorách okolo.“
Nemocnice podobné události na urgentním příjmu reviduje každý měsíc a v průběhu let přijmuli řadu opatření.
Kateřina Kyselá, náměstkyně pro řízení lidských zdrojů a správu, MNO: „Už v loňském roce jsme posílili ostrahu, která zařizuje fyzickou bezpečnost na pracovišti. Jsou tam v podstatě dneska už celodenně, celou směnu. Instalovali jsme v průběhu roku i kamerový systém a počítáme ještě s jeho rozvojem, kdy bychom rádi zakoupili osobní kamery pro zaměstnance, kteří na tom urgentním příjmu pracují.“
Martin Šustek, primář, Centrální příjem s Emergency, MNO: „Kvitujeme kroky, které za poslední dobu udělala nemocnice. Určitě kvitujeme to, že tady máme nemocniční ostrahu, která nám dává i echo, že by se mohlo něco stát.“
Jak a co zde doktoři léčí, hodně záleží i na sezóně. V té nadcházející, letní například přijímají spoustu intoxikovaných pacientů, kvůli množství festivalů.
Martin Šustek, primář, Centrální příjem s Emergency, MNO: „Festivalová sezóna pro nás znamená nárůst pacientů, kteří jsou intoxikovaní, ať už alkoholem nebo prostě nějakými návykovými látkami a samozřejmě to sebou nese i tu slovní agresi většinou. V zimě to jsou spíš zlomeniny, úrazy. V létě je to ta intoxikace díky festivalům ale třeba také pobodání hmyzem.“
První zastávkou pacientů urgentního příjmu je toto informační okénko, zde dostanou další instrukce.
Martin Šustek, primář, Centrální příjem s Emergency, MNO: „Zde přichází pacient k okýnku, kde je sestřičkou zaregistrován a vyčká zde na výzvu ke vstupu do ambulance. Tady vlastně proběhne vyšetření toho pacienta lékařem. Probíhají zde odběry, laboratoře, je indikovaná třeba nějaká vyšetřovací metoda, rentgeny, CT. Pacient může být tady podroben třeba infuzní terapii nebo mu jsou podaná analgetika.“
Pokud je ale pacient dopraven sanitkou, lékaři se mu věnují přednostně. Spádová oblast Ostravské městské nemocnice zahrnuje 125 tisíc lidí.