O skoro 300 milionů korun více než v minulých letech žádají na regionální dopravu České dráhy po vedení Moravskoslezského kraje. Stejný schodek se očekává i v dalších letech, ale to už se s finanční injekcí od ministerstva počítat nemůžou. Vedení regionu může situaci řešit různě, například nahrazením vlaků autobusy, nebo tendrem na soukromou firmu.
Nevytíženost regionálních vlaků je jedním z hlavních důvodů ztrátovosti. Ta sice byla vždy, ale ČD ji pokrývaly financemi z nákladní dopravy.
Kateřina Šubová, regionální mluvčí ČD: "Což už se nedělo v roce 2008 a v letošním roce také ne. Evropská legislativa vyžaduje oddělení."
Každoročně je v regionálním rozpočtu připravená suma, která pokryje ztráty ČD. Běžně to bylo kolem 500 milionů korun, nyní ČD požadují o 300 milionů korun více. Částku vedení regionu nemá.
Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana pro dopravu: "Částka je omezená. Už tak silně krvácíme."
Ztrátovost státního podniku České dráhy by měl, podle Miroslava Nováka, dlouhodobě řešit stát. Ministr dopravy je však zásadně proti.
Petr Bendl (ODS), ministr dopravy: "Neumím si představit, že bychom každý rok vydiskutovali nějakou dotaci."
Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana pro dopravy: "Vystavuje se problém likvidace ČD."
V takovém případě kraj vidí několik řešení. Buď by zrušil některé spoje, nebo nahradil vlaky autobusy.
Miroslav Novák (ČSSD), náměstek hejtmana pro dopravu: "Nebo nastane omezený provoz po kolejích s jinými přepravci."
Řada cestujících soukromníky na kolejích nechce.
Anketa, občané Ostravy: 1."Na tom budou chtít zarýžovat." 2."Měly by to řešit kraje."
Regionální vlaky MS kraje najezdily loni 7 milionů kilometrů.