V roce 2010 jich přitom bylo jen zhruba 20 tisíc. Počet klientů, kteří si osobní výpis kontrolují přes internet, se za poslední rok zvýšil dvanáctkrát. Od ledna mohou zdravotní péči sledovat i díky novému produktu s názvem Karta života.
„Zájem klientů o kontrolu účtů velmi vítáme. Z výpisu čerpané péče nejenže zjistí, v jakých částkách se pohybují ceny léků a vyšetření, ale zároveň mohou kontrolovat lékaře, zda si neúčtují péči, kterou pacient nečerpal, nebo zda lékárny nevydávají na jejich jméno léky, které mu nebyly předepsány," uvedl ředitel marketingu a prodeje Ing. Vladimír Matta.
Na výpis osobního účtu pojištěnce má každý ze zákona nárok jednou ročně. Pokud si však klient ČPZP zřídí službu s názvem Elektronická přepážka, může svůj výpis přes portál kontrolovat libovolně často.
On-line přístup k výpisům získají také ti klienti ČPZP, kteří si nechají aktivovat Kartu života. Jde o novou službu, jež ČPZP od letošního ledna nabízí ve spolupráci se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra České republiky. Díky Kartě života, která je zdarma, budou mít i pojištěnci ČPZP přehled o nemocech či užívaných lécích a tyto údaje v případě potřeby získají lékaři záchranné služby. Karta života tak může pomoci zachránit to nejcennější, lidský život.
O výdaje na zdravotní péči se v roce 2010 zajímalo celkem 20.150 klientů ČPZP, ale loni to bylo již 31.360 klientů. Vzhledem k tomu, že většina lidí svůj výpis kontroluje opakovaně, ČPZP loni vyřídila 89.530 jejich požadavků proti 48.531 požadavkům o rok dříve. Nejvíce lidí, loni téměř 25.000, si pro výpis chodí na pobočku, kde jej dostanou na počkání. Přibližně sedm set klientů si o něj loni i předloni požádalo dopisem či telefonicky. Elektronickou cestou se loni k výpisu dostávalo 5 950 klientů ČPZP, když v roce 2010 jich bylo 484.
Vykázané výkony kontrolují ve zdravotní pojišťovně revizní lékaři. Ti se na kontrolu do ordinací mohou vypravit i na základě upozornění klienta. „Za rok 2011 písemně poukázalo na nesrovnalosti v individuálním účtu 105 klientů. Přešetřením jsme zjistili nesprávné vykázání či chyby ve vykazování v celkové částce 42.428 Kč," upřesnil vedoucí odboru metodiky a kontroly zdravotní péče ČPZP Ing. Petr Schindler s tím, že počet takto aktivních klientů se rok od roku zvyšuje. V roce 2010 si vykázané údaje nechaly prověřit zhruba dvě desítky lidí, o rok dříve jich bylo jen 14.
Ve statistice nejsou zahrnuty případy, kdy se pojištěnci dostaví na pobočku ke konzultaci s revizním lékařem, případně s ním svůj účet pojištěnce konzultují telefonicky. „Tyto případy jsou mnohem četnější než písemná podání, často ale končí konstatováním, že je vše v pořádku. V případě, že je nalezen rozpor, je klient požádán o písemný podklad, na základě kterého provede ČPZP hloubkovou kontrolu," dodal Ing. Schindler. K nejčastějším prohřeškům patří neoprávněná preskripce, většinou však jde o omyl vzniklý v důsledku chybně přiřazeného rodného čísla.
ČPZP se sídlem v Ostravě a s více než 730.000 pojištěnci je třetím nejvýznamnějším subjektem mezi zdravotními pojišťovnami v České republice. Má osm desítek poboček na území celé republiky.
Více na www.cpzp.cz