V rámci modernizace, která potrvá zhruba rok, bude zcela rekonstruována nejstarší středová část centra. Po celou dobu však bude Avion se svými více než 100 tisíci metry čtverečními prodejní plochy v plném provozu a bude i nadále největším na severní Moravě. Lidé zde budou moci i po dobu modernizace nakupovat ve více než 150 obchodech! K největším nájemcům přitom patří takoví giganti jako je IKEA, Decathlon, Baumax, KIKA, Electroworld a další.
Důvodů k zahájení projektu „Nový Avion" v tak velkém finančním objemu bylo hned několik.
„V průběhu deseti let jsme několikrát investovali do růstu centra, je tedy logické, že nejstarší část ve srovnání s novými částmi Avionu již nesplňuje naše nejnovější požadavky nejen v oblasti designu, ale i celkového komfortu. Zároveň vnímáme vzrůstající zájem návštěvníků o naše služby, návštěvnost Avionu za deset let stoupla více než dvojnásobně a stále roste. Rozhodli jsme se tedy skloubit naše požadavky společně s opravami, které byly v této části nezbytné. A protože levné a částečné řešení není pro nás přijatelné, opravíme a zmodernizujeme středovou část zcela od základů a přitom rozšíříme plochu galerie o dalších 3000 metrů čtverečních. Během roku tak investujeme zhruba miliardu korun," hlásí Kateřina Ježková, ředitelka centra a pokračuje: „Podstatně zjednodušíme orientaci v Avionu a současně rozšíříme i prostory podzemních garáží o parkovací stání pro rodiny s dětmi. Garáže budou nově zasahovat i pod tuto nejstarší část. Přibude rovněž další vjezd do podzemních garáží přímo z hlavního parkoviště, a to vedle hlavního vchodu do hypermarketu Albert. Nová středová část, která vyroste o další poschodí, se stane komfortním centrem módy ve skandinávském designu a s nejširší nabídkou obchodů. Právě zde totiž vznikne prostor pro čtyřicet nových prodejen, které by měly obsadit převážně nájemci s módním zbožím a doplňky. A přibudou i zcela nové značky v regionu," popisuje blízkou budoucnost Avionu jeho ředitelka.
V rámci modernizace zde bude vybudován také zcela nový dětský hlídaný koutek, který zvýší atraktivnost této části, která získá svou oblibu především u žen.
Projekt „Nový Avion" startuje patnáctého března a do poloviny dubna bude středová část zcela uzavřena a obestavěna sádrokartonovou příčkou. Pomocí speciálních okének budou moci všichni návštěvníci centra sledovat postup prací po celou dobu trvání projektu. Všechny hlavní vchody zůstávají v provozu a pro návštěvníky se nic nemění. Oblíbené a nejvíce navštěvované obchody zákazníci nadále naleznou v areálu obchodního centra Avion, pouze budou přemístěny do jiných lokalit. Všechny však budou od 15. března opět plně v provozu.
„Nově modernizované prostory středové části začneme novým nájemníkům předávat v průběhu zimy 2013, abychom příští rok na jaře mohli nový AVION otevřít," doplňuje paní ředitelku paní Andrea Aujeská, projektová manažerka nejen tohoto projektu, ale i projektu Sever.
Jak šel čas na severu centra aneb „projekt Sever"
„Abychom zachovali také veškeré oblíbené značky a služby, spojili jsme zahájení projektu Nový AVION s otevřením severní části Avionu, která je již ve zcela novém skandinávském designu. Sem jsme přestěhovali nejdůležitější prodejny a připravili i prostor pro nové gastronomické služby, které dosud byly právě ve středové části. Příjemnou novinkou je fakt, že jídlo se zde bude podávat již pouze z porcelánu a nápoje budou servírovány ve skle. Zvýšili jsme i počet míst k sezení z původních 140 na 500 a rozšířili i nabídku jídel. A protože jsme rodinným centrem, připravili jsme několik lákadel i pro děti - skluzavka z prvního patra do přízemí a velké hrací hřiště zabaví hlavně větší děti, pro ty nejmenší je zde dětské kino a jídelní koutek," pokračuje paní ředitelka.
V severní části je soustředěna i většina služeb. Nově zde otevírá pobočku Raiffeisenbank, otevírá se i první vinotéka a galanterie. Vodafone zde představí svůj nejnovější koncept prodejny na větší ploše. Ostravský Avion, který je největším centrem sportu v České republice, však současně rozšiřuje i sportovní nabídku. V nové severní části právě otevírá prodejny Intersport a Adidas a v jižní části Avionu vedle sportovního giganta Decathlonu nově nabízí své služby na ploše 1000 metrů čtverečních také prodejna Cyklopoint.
„Na projektu Sever, jehož celkové investice dosud dosáhly hodnoty 520 mil. Kč, se začalo pracovat již na jaře 2009, kdy byla zredukována Hypernova (dnešní hypermarket Albert) zhruba na polovinu. Tím vznikla plocha pro nové obchodní jednotky," popisuje prvotní kroky v projektu Sever paní Aujeská.
„Abychom vše mohli zrealizovat, musely být zhruba na půl roku uzavřeny i některé přilehlé obchodní jednotky. Ty pak byly otevřeny ve zcela novém kabátu před Vánocemi 2009. O rok později byla dokončena další fáze tohoto projektu, kdy opět před Vánocemi byl zahájen prodej v dalších třinácti především sportovně zaměřených obchodech, jako je Nike, The North Face, Alpine Pro, Nord Blanc a další. Avion má už zhruba 170 prodejen," pokračuje paní Aujeská.
Část projektu Sever, která se v současné době otevírá, se přitom podařilo dokončit už před Vánocemi loňského roku. Kromě rozšíření parkoviště o místa pro dalších 180 aut a nového fastfoodu KFC byl otevřen i nový vchod do nákupní galerie ze severní strany.
„Skladba nájemců v nové severní části je zaměřena především na služby tak, abychom zákazníkům vyšli maximálně vstříc, zjednodušili vyřizování jejich záležitostí a zpříjemnili jim pobyt u nás," doplňuje projektovou manažerku paní Ježková.
BILANCE
4. října 2001 bylo slavnostně otevřeno Obchodní centrum Shopping Park (dnešní Avion). Investice: 1,1 mld. Kč.
Avion Shopping Park v Ostravě v průběhu deseti let zdvojnásobil svou pronajímatelnou plochu! Z původních 54 tis. m2 se rozrostl na více než 100 tis. m2!
Stejně razantně vzrostl i počet nájemců - k původním 72 přibylo postupně téměř 100 dalších prodejen.
A zdvojnásobila se i návštěvnost: ze 4,7 mil. osob za rok 2002 vzrostla na 9, 850 mil. osob za rok 2011.
Během deseti let svého života Avion neustále investoval - celkové náklady na výstavbu i rekonstrukce v tuto chvíli přesahují hranici 3,5 mld. Kč.
Avion v současnosti patří k významným regionálním zaměstnavatelům - poskytuje zázemí 1600 zaměstnancům jednotlivých obchodních jednotek a dalším desítkám zaměstnanců v oblasti služeb, jako je ochrana majetku, úklidové práce apod.
V roce 2001 zde bylo 2800 parkovacích míst, dnes má Avion největší bezplatné parkoviště v kraji, a to pro 4000 aut!
Za rok 2002 přijelo do Avionu celkem 1,6 mil. lidí právě automobilem, v roce 2010 již toto číslo činilo 3,5 mil. (za první měsíc sem přijelo 153 tis. aut, nyní je měsíční průměr cca 300 tis. aut).
Avion v hodnocení spontánního vnímání značky veřejností je posledních šest let bezkonkurenčně číslem jedna na regionálním trhu.
Návštěvnost ostravského Avionu (počet osob za rok):
2002 - 4.713.066
2003 - 5.836.206
2004 - 6.736.161
2005 - 7.196.907
2006 - 7.667.469
2007 - 8.402.700
2008 - 8.967.556
2009 - 9.392.549
2010 - 9. 400.000
2011 - 9. 850.000