Pochopte jejich skutečné potřeby
Naprostým základem řízení vztahů se zákazníky je porozumění jejich potřebám. Přijměte fakt, že zákazník není jen číslo, ale člověk z masa a kostí se specifickými požadavky a nároky. Jakmile pochopíte jeho chování a motivaci k nákupu, snadno jej uspokojíte a pravděpodobně i přimějete k návratu.
Zároveň mějte na paměti, že vztah mezi obchodníkem a zákazníkem je křehký a je o něj nutné náležitě pečovat. Nepostradatelné nástroje pro segmentaci a hlubší porozumění potřeb vám poskytne kvalitní CRM software. Rozumnou volbou pro podniky všech velikostí je například známý český systém eWay-CRM na bázi oblíbené aplikace pro správu e-mailů Microsoft Outlook.
Naučte se správně komunikovat
Dalším stavebním kamenem dlouhodobých vztahů a posilování loajality je transparentní a jasná komunikace. Spousta obchodníků přesto tento aspekt přehlíží a neuvědomují si, že zákazníci upřímnost a ochotu komunikovat vysoce oceňují.
Nejde však pouze o komunikaci v rámci běžného prodeje – stejný význam má také v poprodejní fázi a v případě nečekaných problémů.
Posilujte zákaznický servis
Skvělá zákaznická podpora je páteří dobře fungujícího CRM. Zákazníkům nabídněte různé komunikační kanály a buďte jim nablízku tam, kde jim to vyhovuje. Vždy reagujte rychle, nesnažte se „mlžit“ a hledejte schůdná řešení nad rámec standardní nabídky. Ne vždy se to povede, ale vaše snaha většinou nepřijde nazmar.
Využívejte potenciál moderních technologií
Vhodně zvolené procesní nástroje vám usnadní všechny aspekty komunikace se zákazníky, tvorby cílených kampaní a řízení projektů. Kromě vhodně zvoleného CRM systému požívejte sociální média, chatboty a další pomocníky, kteří do vaší každodenní rutiny vnesou efektivitu a automatizaci. Na druhou stranu však neopomíjejte důležitost lidského faktoru – nástroje svěřte do rukou kompetentních a empatických lidí. Osobní kontakt a „nerobotický“ přístup je něco, čeho si v současné době zákazníci cení mnohem více než v minulých letech.
Nezapomeňte, že dlouhodobě úspěšné řízení vztahů se zákazníky vyžaduje synergii všech základních pilířů. Optimalizace strategií není jednoduchá, ale pokud se vám to podaří, vybudujete si pevnou zákaznickou základnu, díky které vaše podnikání získá stabilní základy a předpoklady k dynamickému růstu.