Pokračuje tak – po inscenaci opery Anna Bolena (Anna Boleynová) uvedené v Ostravě v roce 2013 – trilogie „Anglické královny italského belcanta“. Jedná se o ostravskou premiéru tohoto díla, které zazní v hudebním nastudování Tomáše Braunera a v režii mladé talentované inscenátorky Lindy Keprtové. V titulní roli Marie Stuartovny se představí sólistka opery NDM a dvojnásobná držitelka Ceny Thálie, sopranistka Jana Šrejma Kačírková, která ke svému nejnovějšímu uměleckému úkolu uvádí: „Už se nemohu dočkat, až stanu na jevišti jako skotská královna Marie Stuartovna. Je to nádherná role, krásné zpívání a i režijně velmi zajímavě zpracované dílo. Je to pro mne o to větší výzva, protože se vlastně naplno vracím po mateřské dovolené. Doufám, že to bude úspěšný start.“
Roli anglické královny Alžběty I. vytvoří jako host sólistka Deutsche Oper Berlin, slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová. Ta ke své roli uvádí: „Belcantové role jsou pro mne stále velkou možností objevování. Dosud jsem měla možnost zpívat roli Romea v Belliniho Montecích a Kapuletech a Mafiu Orsiniho – po boku Edity Gruberové – v Donizettiho Lucrezii Borgii. Postava královny Alžběty I. Je pro mne velkou výzvou – poprvé královna, poprvé osobnost, která rozhoduje o životech druhých. A právě tato královna, navenek silná panovnice, je uvnitř nejistá žena. Objevit právě tuto lidskost a zranitelnost mne láká nejvíce.“
V titulní roli se dále představí sólistka opery NDM Agnieszka Bochenek-Osiecka a mladá chorvatská sopranistka Sonja Šarić, jež je držitelkou ceny Národního divadla moravskoslezského z Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech v roce 2012. V roli Alžběty I. se představí také jedna z nejvyhledávanějších českých mezzosopranistek Michaela Kapustová a jako host rovněž italská sólistka Silvia Beltrami.
Dále účinkují Philippe Do / Alessandro Luciano / Luciano Mastro (Robert, hrabě z Leicesteru), Erika Šporerová / Eliška Weissová (Anna Kennedyová, Mariina chůva), Jakub Kettner / Marián Lukáč (Vilém Cecil, kancléř státní pokladny), Martin Gurbaľ / Jan Šťáva (Jiří Talbot, hrabě ze Shrewsbury), orchestr a sbor opery NDM. Na inscenaci se dále podíleli scénická a kostýmní výtvarnice Eva Jiřikovská, sbormistr Jurij Galatenko a dramaturg Daniel Jäger.
Premiéry se uskuteční 18. a 20. prosince 2014 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.
Libreto k opeře Marie Stuartovna napsal italský právník a spisovatel Giuseppe Bardari podle překladu stejnojmenné hry Friedricha Schillera z roku 1800. Děj je volně založen na životních osudech skotské královny Marie Stuartovny a anglické královny Alžběty I., ale oproti předloze byl zbaven většiny politicko-náboženských detailů. Ponechána ale byla scéna setkání obou královen, i když k ní ve skutečnosti nikdy nedošlo. Přidán byl navíc fiktivní milostný vztah mezi Marií a Robertem Dudleym, hrabětem z Leicesteru. Světová premiéra se po předchozích průtazích s tehdy všemocnou cenzurou (vytýkající dílu například přílišnou politickou angažovanost) uskutečnila 30. prosince 1835 v milánské La Scale. Titulní roli tehdy ztvárnila pěvkyně světového formátu Maria Malibran (1808–1836). I v Miláně ale nastaly problémy s cenzurou a po několika představeních byla opera zakázána. Po dalších revizích a následných uvedeních v Itálii, Španělsku a Portugalsku zájem o Marii Stuartovnu opadl. Znovu byla inscenována až v roce 1958 v Donizettiho rodném Bergamu.
LINDA KEPRTOVÁ Rodačka z České Třebové. V současnosti patří mezi nejvyhledávanější operní režiséry mladé generace. Je absolventkou Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (v oborech dirigování sboru a operní režie) a již během studia jí byla udělena Cena Nadace Leoše Janáčka za režii inscenace opery Její pastorkyňa uvedené v rámci festivalu Janáček Brno 2008. Za její nejvýraznější režijní práce jsou považovány inscenace Don Quichotte Julese Masseneta v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, který byl oceněn Cenou kritiků na festivalu Opera 2013, Dialogues des Carmélites (Dialogy karmelitek) Francise Poulenca ve Státním divadle Košice, La traviata Giuseppa Verdiho v Divadle J. K. Tyla v Plzni, Údolí suchých kostí Vladimíra Franze v Brně, Ariadne auf Naxos Richarda Strausse v Košicích či Eva Josefa Bohuslava Foerstera v Liberci. V roce 2013 obdržela nejvýznamnější divadelní cenu na Slovensku DOSKY za režii opery Dialogues des Carmélites.