Podporujeme nadané děti pro budoucnost, tak zní název projektu, v rámci něhož se na frýdeckém magistrátu uskutečnil vzdělávací seminář pro ředitele a zástupce škol.
“My jsme tady proto, že je potřeba, aby si všimla jak pedagogická, tak nepedagogická veřejnost, že existují v České republice, v českých školách nadané děti. Jsou jak v mateřských školách, tak na základních školách a samozřejmě také na středních a vysokých školách. Doposud byly v rámci speciálních pedagogik mírně opomíjené, protože byla pozornost spíše věnována dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, jako jsou dysgrafikové a další, a na ty nadané nějak nezbýval čas, takže je potřeba je podchytit,” sdělila docentka Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity Jana Škrabánková.
“Jsem rád, že u nás na magistrátu mohu přivítat zástupce Mensy. Věřím, že tento seminář bude pro všechny přínosný a že na našich školách dojde ke zlepšení práce s nadanými dětmi,” řekl náměstek primátora města Frýdku-Místku Pavel Machala.
V rámci přednášek, které na semináři zazněly z úst lektorek spolupracujících s Mensou ČR, se posluchači seznámili s problematikou historie nadání, s problematikou aktuálních přístupů ke vzdělávání nadaných a se všemi dalšími atributy, které se k této problematice vztahují.
“Dnes zazní klasifikace nadaných žáků, klasifikace typologie inteligence podle Howarda Gardnera, zazní nejběžnější strategie vzdělávání nadaných na základních a středních školách, zazní to, jaké dělají učitelé chyby, kterých by se měli vyvarovat, i to, co dělají učitelé správně a co by se mělo podporovat,” uvedla Škrabánková.
Mezi posluchači byla také ředitelka základní školy Československé armády, na které už výuka nadaných dětí několik let probíhá.
“My patříme mezi školy, které se mezi prvními u nás v republice začaly věnovat dětem s nadáním. Toto probíhá na naší škole asi osm let, před osmi lety začala příprava, před sedmi lety byly přijaty první třídy dětí intelektově nadaných. Od tohoto semináře očekávám, že si možná ujasníme určité skutečnosti, které se vzdělávání dětí s nadáním týkají, a to z toho důvodu, že něco říká zákon o inkluzi, něco říká organizace jako je Mensa, která se dlouhodobě zabývá tím, že tyto děti vyhodnocuje, takže očekávám od toho to, že snad dojde k nějakému sjednocení, jak a kudy na poli této práce pokračovat,” řekla ředitelka ZŠ Československé armády F-M Iveta Wilczková.
Seminář byl propojen se Systémem podpory nadání, koordinovaným Národním institutem pro další vzdělávání Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.