Stará neekologická auta, která už nevyhovují emisním normám, do centra města a na náměstí zákaz vjezdu nedostanou. I přesto, že má frýdeckomístecký magistrát, stejně jako další radnice, už několik let možnost zavést nízkoemisní zóny, ve Frýdku-Místku takové opatření v současné době ani není možné.
“Město rozhodně nízkoemisní zóny zavádět nechce, protože ve městě není obchvat. Největší automobilová zátěž je na průtahu městem, který vede centrem města, kterým denně projede na 45 tisíc vozidel a exhalace z nich se šíří všude kolem. Kdybychom zavedli nízkoemisní zónu, například v blízkosti místeckého náměstí, nemělo by to smysl, protože i zde jsou exhalace z průtahu. Dokud nebude mít město obchvat, nebude nízkoemisní zóny zavádět,” uvedla mluvčí magistrátu města Frýdku-Místku Jana Matějíková.
Město mělo možnost získat finanční prostředky na zpracování studie proveditelnosti pro zavedení nízkoemisních zón, což byla jedna ze tří aktivit, na kterou vyhlásilo dotační výzvu Ministerstvo životního prostředí. Místo toho ale zažádalo o peníze na zpracování plánu udržitelné městské mobility.
“Město žádalo peníze na zpracování Plánu udržitelné městské mobility, tedy plánu, jak nejlépe řešit parkování, jak nejlépe řešit nákladní a veřejnou dopravu, prostě jak ve městě zajistit bezpečnou, pohodlnou a efektivní dopravu, ale i pohyb chodců a cyklistů,” vysvětlila Matějíková.
Na tuto aktivitu může město získat dotaci od sto tisíc až do jednoho milionu korun.