Začátek letošního roku znamenal pro technické služby převážně starost o zimní údržbu ve městě. V uplynulých dnech, kdy byly teploty přechodně vyšší, stihli zaměstnanci v předjaří hned několik dalších činností najednou.
Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Tak, jak celou zimu, tak i teď v předjaří jsou v terénu kolegové, kteří mají na starosti zeleň, postupně ořezáváme stromy nebo kácíme ty, které jsou určené ke kácení a zároveň upravujeme keřová patra ve městě."
V současné chvíli se také připravují záhonky na nové výsadby.
René Grobelný, zaměstnanec TS Karviná: "Právě mulčujeme hortenzie z toho důvodu, aby tam nerostl plevel i kvůli tomu, aby to bylo pěkné. Jak to doděláme, tak se přesuneme na Březovou, tam se taky stříhají hortenzie a taky se bude mulčovat."
Začaly opravy chodníků a postupně se odstraňuje inertní materiál, který pracovníci technických služeb používali jako posyp proti ledu a sklouzávání. Kromě toho vzniká úplně nový chodník o délce 70 metrů poblíž autobusové točny v Mizerově. Povede přímo k Základní škole Borovského.
Emil Dostál, TS Karviná: “Vedení města na základě požadavků pana ředitele vyhovělo jeho požadavkům a započalo s výstavbou nového bezbariérového chodníku, který usnadní přepravu do školy dětem i rodičům, kteří využívají MHD."
Chodník je užší než klasické chodníky, má na šířku jen metr a půl.
Emil Dostál, TS Karviná: "Nedělali jsme to širší, abychom zbytečně nezabírali kus zeleně, udělali jsme ten nejmenší chodník, který šel udělat."
Po roztání sněhu se nedají přehlédnout místa na silnicích, která jsou poškozená. Technické služby mají povrch komunikací zmapován a ty nejproblémovější opravuje.
Zbyněk Gajdacz, ředitel TS Karviná: "Ano, hned jak roztál sníh, tak se obnažila celá řada věcí. Letošní zima byla specifická, v tom se shodujeme s celou řadou správců komunikací. To není problém jen TS Karviná, ten stejný problém má Správa silnic MSK. Specifická v tom, že se mění teploty z plusu na mínus a to je vždy problematické, protože do každé spáry zateče voda a ta už při zmrznutí udělá svoje. My máme v současné době udělané seznamy největších výtluků. Předpokládáme, že s ohledem na kalendářní dobu budeme dělat jen nejdůležitější opravy technologií tzv. studené směsy obalované. Má to několik důvodů. Teplá obalovaná se ještě nevyrábí. Ti, kteří provozují obalovny, vycházejí z počasí a musí mít garantováno, že dlouhodobě dopředu musí být předpoklad že se teploty budou držet nad nulou i v noci. Protože ten proces, když se spustí, je nezastavitelný,"
Další faktor, který hraje roli je ekonomický, studená obalovaná směs je výrazně dražší než směs obalovaná teplá. V současné chvíli se zpracovává harmonogram škod po zimě. Ve městě se také upravil svoz odpadů a vznikají nová kontejnerová stání, tomuto tématu se budeme věnovat příště.