Důvěřuj, ale prověřuj. Známé heslo je v tomto případě na místě. Kraj se zaměřil na klesající ceny oprav silnic a chce zjistit, jestli firmy opravy v regionu nešidí.
"Určitě neklesla cena asfaltu a právě ten tvoří v ceně stavby drtivou většinu nákladů. Kdybychom poptávali programátorské práce, tak bychom pochopili, že někdo například nemá práci, tak jde s cenou dolů, ale asfalt stojí peníze, takže chceme zkontrolovat, jestli ty firmy i za tu poloviční cenu, co nám nabízí, tak použijí asfaltu tolik, kolik by měli a v kvalitě, v jaké by měli," říká náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka (ODS).
Silnice před a po opravě tak scanuje speciální přístroj s laserem. "Zaměří se takzvané mračno bodů, které se potom vztahuje k pozemní nivelační síti. Stanoví se pevný bod a od něj se přepočítávají veškerá další měření," vysvětluje Milan Novák, technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje.
Přístroj umí změřit položenou vrstvu asfaltu velmi přesně. V terénu byl zatím na dvou stavbách - mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou a v úseku Komárov - Raduň.
"Chceme být chytrý kraj, takže už dnes se cesty neopravují na základě osobního zjišťování, ale jezdí po kraji auto, které chytrým způsobem měří, jak to vozovka vypadá a z toho auta na konci cesty vypadne papír, který řekne, co máme a nemáme opravovat. Moje myšlenka je, že by se na té fréze a finišéru neseděl člověk, který by mačkal tlačítko, jestli tam dá 5 nebo 4 centimetry asfaltu, ale že by se to nejprve změřilo a pak by se ten program nahrál do finišéru a ten by pokládal asfalt tak, jak má," dodává Jakub Unucka.
Moravskoslezský kraj v letošním roce do kontrol oprav vloží 2 a půl milionu kroun. Výsledky budou k dispozici v těchto dnech. Na jaře je plánováno další měření.