Méně než 90 minut - to je čas, za který bychom se po vybudování vysokorychlostních tratí mohli dostat z našeho regionu do Prahy. Pro obyvatele kraje by to byla zásadní změna a hlavně obrovská příležitost.
"Pokud máme být za tři čtvrtě hodiny v Brně a za hodinu a čtvrt v Praze, tak to je zcela jiná situace. Já si myslím, že pro kraj to bude pozitivní v tom, že lidé se přestanou stěhovat do Prahy nebo do Brna, zůstanou tady a do práce budou dojíždět, protože hodinu a čtvrt z centra Ostravy do centra Prahy, to je jako dneska z Opavy do Ostravy plus tramvajka. Zcela to změní situaci na trhu práce," optimisticky říká náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka (ODS).
V současné době se pracuje na zadání pro studii proveditelnosti vysokorychlostních spojů na trase Ostrava-Přerov. Mimo jiné i proto, že tato trasa je výrazně přetížená a dá se říct, že více vlaků už nepojme.
"Současně bude řešit i tu novou trať v úseku Přerov - Brno, kde by se to napojilo na připravovanou vysokorychlostní trať Brno - Praha. Ten úsek Přerov - Brno bude dále řešen variantně tak, aby případně napojili Olomouc nebo Zlín, podle toho, jaká ekonomická kritéria by vyšla a která ta cesta by byla průchozí, proveditelná a ekonomicky nejefektivnější," vysvětluje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.
"Jestliže se chceme bavit o intermobilitě občanů, o tom, že jim musíme dopřát to, aby vyměnili ta "špinavá" auta za "čistou" železnici a abychom jim dopřáli ten komfort, že například dojedou za 40 minut do práce, tak vysokorychlostní tratě jsou jediným řešením," dodává europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM).
Je symbolické, že Moravskoslezský region byl průkopníkem železniční dopravy. Konkrétně trať z Bohumína na Přerov slaví letos 170 let.
"Já jsem velmi rád, že dneska do Prahy už jen šílenec jezdí po D1. Většina lidí na jeden den jezdí každopádně vlakem, má to jednodušší a lepší. Je třeba dobudovat infrastrukturu, větší parkoviště, zpřístupnit vlak ještě trochu více, například opravit nádraží a řadu dalších věci. Ale udělalo se hodně a za to děkuji," přemýšlí prezident Sdružení pro rozvoj MS kraje Pavel Bartoš.
Studie, která bude podkladem pro strategická rozhodnutí k vysokorychlostní trati, bude připravena na začátku příštího roku. Výstavba nové vysokorychlostní železnice je ale stále hudba budoucnosti, na konferenci padlo, že by mohla začít do deseti let. Správa železniční dopravní cesty mluví o 20 až 30 milionech eur na výstavbu jednoho kilometru koridoru. 70 tisíc eur bude stát ročně jen údržba stejného úseku.