Mobilní telefon, který má dnes zřejmě úplně každý, při pohybu neustále komunikuje se sítí. Záznamy o poloze se dají využít. Patnáctičlenný tým docenta Miroslava Vozňáka na tom pracoval tři roky a má konkrétní výsledky.
"My pracujeme s agregovanými daty, to znamená, že nejdříve proběhne anonymizace, jsou vygenerovány vektory pohybů a my potom mapujeme tyto vektory pohybů na průjezdy hromadných dopravních prostředků. Pokud máme informace z dopravních prostředků přesné, tak potom jsme schopni mapovat s velkou přesností, kolik cestuje lidí daným dopravním prostředkem a to je právě ten benefit našeho výzkumu a ten hlavní cíl, to znamená vytěžit z provozních údajů informace o výkonech dopravců," vysvětluje vedoucí Katedry telekomunikační techniky VŠB-TUO Doc. Miroslav Vozňák.
Tým docenta Vozňáka propočty ověřil v praxi, například na železniční trati Praha - Beroun. Metodika následně získala certifikaci ministerstva dopravy. Ta stvrzuje, že výsledky, které vědci spočítají, jsou platné a odpovídají realitě.
"My neříkáme, že pomocí těch dat se dá ušetřit. My říkáme, že ta data mohou pomoci k tomu, aby se efektivněji rozhodovalo. Například pro optimální využití kapacit přepravy," dodává Miroslav Vozňák.
Výzkumný projekt financovala technologická agentura české republiky. Výsledkem je mimo jiné i publikace, která vše detailně popisuje. S miliardami anonymizovaných záznamů pomáhá vědcům ostravský superpočítač.
"To vybavení, které máme, tak je v rámci ČR jedinečné a to si uvědomují i naši partneři," uzavírá Miroslav Vozňák.