Nepomohly intervence ostravského primátora ani hejtmana. O zimní údržbu silnic 1. třídy na území celého kraje se bude nově starat konsorcium firem v čele se společností Eurovia.
"Naše obavy plynou z toho, že se domníváme, že tendr byl nastaven poměrně nešťastně. Zjednodušeně řečeno je nastaven tak, že čím větší fyzické úkony při údržbě silnic, tím nižší zisk z toho konsorcium bude mít. Opravdu nevíme, jak se k tomu postavit, protože navíc nevíme, jaký bude průběh zimy. V současnosti zpracováváme jakýsi krizový plán pro případ, kdy by se na území města stalo, že by z jakéhokoliv důvodu, který si podotýkám si v žádném případě nepřejeme, zimní údržba zhavarovala," vysvětluje radní Ostravy pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak).
"Historicky je to poprvé, co Ostravské komunikace nebudou provádět údržbu na silnicích 1. třídy. Vzhledem k tomu, jaké jsou zimy v posledních třech letech, kdy jsou především o ledovkách, tak máme spíš obavu z toho, aby vyjížděli včas, protože na ledovku je třeba vyjíždět preventivně," říká předseda představenstva společnosti Ostravské komunikace Daniel Lyčka.
Situace se netýká jen Ostravy, ale celého kraje. O vyjádření jsme požádali společnost Eurovia, ta chce obyvatele kraje i všechny řidiče uklidnit. "Sdružení firem pod vedením Eurovia CS je na zimní údržbu v MS kraji připravené. Pro účel zajištění zimní údržby jsme dle smlouvy zajistili 6 dispečinků pro příjem zpráv, provozní sklady soli, výrobní solanky, pořídili jsme nové sypače. Údržbu bude v MS kraji zajišťovat celkem 40 sypačů. Pro případ kalamitních stavů jsou zajištěny další potřebné mechanismy včetně pluhů, sněhových fréz, přenosné dopravní značení," počítá Iveta Štočková, mluvčí Eurovia, a.s.
Celková délka silnic prvních tříd a vybraných úseků dálnic, o které se sdružení firem bude v zimě starat je v Moravskoslezském kraji 670 kilometrů.