Marek Kvetan je přední slovenský výtvarník, který v Ostravě vystavuje tři soubory své aktuální tvorby posledních tří let s názvem Nádoby dočasnosti.
Marek Kvetan, vystavující výtvarník: „Jde v podstatě o baroko a já jsem si vybral nějakých 5 charakteristických nádob, které mě oslovily. Jsou to i světské i sakrální. Já jsem vlastně ty nádoby nechal dopočítat umělou inteligencí, všechny ty tvary a v určitém momentě to bylo jakoby nastaveno a následně se ty věci trochu zvětšily a tiskly se na 3D tiskárně, šlo to vlastně na lak a končilo to v metalýze a autolaku.“
Druhým souborem jsou Kvetanovy kresby a třetím série nádob, mapujících život a spotřebu.
Vladimír Beskid, kurátor: „Mají takovou společnou platformu ironické zprávy o té naší dnešní hybridní, mutující společnosti. Na jedné straně je to odkaz k historii, k tradici, k dějinám umění a na druhé straně ta transformace, transkripce do současnosti. Proto ten název Nádoby dočasnosti. Série pěti nabubřelých, barokizujících váz, které ukazují právě tu jakoby postkoloniální problematiku luxusu, konzumu a podobně."
Dáša Lasotová vystavuje soubory, které mají společnou hru s texty a obrazy. Na první pohled zaujmou její přírodně zpracované slovní hříčky.
Dáša Lasotová, výtvarnice: "V podstatě je to taková pomůcka, jak ukázat nějakou homonymii nebo podobu znělosti u hlásek a ty obsahy za tím. Například v této řadě mák – mág, která se jmenuje Mák je kouzelník, si hrajeme s tím, že slovo mák zní skoro stejně, jsou dvě různá slova a vlastně dvě různé existence a tady jsem to sjednotila do toho poetického pojmu kouzelník."
V dalším souboru dává výtvarnice nový význam a název sbírkám zápalkových nálepek.
Dáša Lasotová, výtvarnice: "Kdo se na to dívá, tak vlastně hledá to spojení, proč tedy. Když se podíváte na to, co je tam zobrazeno, o čem ty nálepky jsou, tak si můžete říci – toho člověka zajímalo toto nebo to je pro něj charakteristické."
Zvláště inspirující je zpracování osmisměrek do grafického projevu.
Dáša Lasotová, výtvarnice: "A když eliminujeme potom tu obsahovou, tu sémantickou složku, tak nám vzniká takovéto osmisměrné uspořádání kreseb nebo v tomto případě všitých kreseb. To má ještě další krok, že je to postaveno na tom, že ta osmisměrka má jakousi racionální strukturu, což je takový více mužský element a vyšívání bývá více ženský element."
Obě výstavy určitě stojí za návštěvu, ale především za zamyšlení.