“Dobrý den, tísňová linka policie, jak Vám mohu pomoci?” Obdobnou větu slyšelo v Moravskoslezském kraji v minulém roce 168 235 volajících, kteří vytočili číslo 158. Všechny hovory z linky 158 míří ke zhruba 90 operátorům integrovaného operačního střediska.
Soňa Štětínská, mluvčí Policie ČR: “Policisté na tísňové lince pracují nepřetržitě a musí být schopni rychle vyhodnotit situaci, analyzovat informace a zajistit koordinaci následné pomoci. Díky nim je průměrný dojezdový čas hlídek v Moravskoslezském kraji 7 minut a 37 sekund, což je nejlepší výsledek v celé republice. Oficiální název bezplatné linky 158, která funguje 24/7, je Národní tísňové číslo 158 a je provozována od roku 1960. Je určena pro oznámení ohrožení života, zdraví, majetku či veřejného pořádku.” Policisté přijímají hlášení o trestné činnosti, pohřešovaných osobách, živelních pohromách, haváriích nebo dopravních nehodách."
Denně operátoři odbaví v průměru 460 volání, přičemž nejvyšší frekvence je v pátek a sobotu, kdy hlídky častěji vyjíždějí do zábavních podniků nebo k osobním sporům. Na přelomu roku bývá situace obdobná.
Soňa Štětínská, mluvčí Policie ČR: “Jeden hovor neznamená jeden případ, například k dopravní nehodě či hromadné potyčce volá více osob. Založených událostí bylo téměř 108 000. Někteří volající jsou ve stresu a mají potíže vybavit si potřebné informace. Policisté jsou na tyto situace připraveni.”
Loňským zatěžkávacím testem pro operační řízení byly povodně, kdy operátoři v sobotu přijali 1 000 hovorů a v neděli 1 500 hovorů. Spolupracovali s hasiči, zdravotníky a městskou policií.
Soňa Štětínská, mluvčí Policie ČR: “Od roku 2022 funguje v našem kraji systém tísňových SMS 158. Měsíčně jich je cca 900, ale ne všechny jsou využívány v krizových situacích. Policisté na lince 158 se setkávají i s bizarními hovory. Lidé se například ptají na jízdní řády nebo na den v týdnu. Výjimkou nejsou ani zlomyslná volání, která jsou předávána Českému telekomunikačnímu úřadu."