Slovenská strela, rychlík z roku 1936, dodnes drží několik traťových rekordů. Vyrobili ho v Kopřivnické Tatře a nejrychlejší vlak v historii z něj udělal Josef Sousedík. Pohon vlaku tehdy unikátně vyřešil tak, že dnes bychom řekli, že jde o hybridní motor.
Lumír Kaválek, ředitel Technického muzea Tatra Kopřivnice: „Již v r. 1936 byla Slovenská strela trať Praha, Brno, Bratislava schopna urazit za 4 hodiny 15 minut, což se do konce minulého století nikomu nepodařilo."
Vlak je rozdělen na kuřáckou a nekuřáckou část, které rozděluje kuchyňka pro přípravu jídel. Výjimečnost vlaku potvrdili i památkáři, když ho zařadili mezi národní kulturní památky.
Anketa, obyvatelé Kopřivnice: 1. „Hřeje mě to u srdce, konečně dostali v česku rozum." 2. „Nechají ji tak zchátrat a teď najednou dělají huli buli."
Druhou nově schválenou národní kulturní památkou v Moravskoslezském kraji je budova přádelny s dílnou v textilní továrně Alois Laryš, alias Karnola v Krnově. V této dílně se navrhovaly vzory látek pro jednotlivé sezóny a některé stroje jsou staré i 200 let a jsou v perfektním stavu.
Renata Ramazanová(ODS), starostka Krnova: „Město má hotovu studii na rekonstrukci celého areálu na textilní muzeum, na ideje jednotlivých expozic."
To, že se tyto památky zařadily mezi národní nic nemění, jejich správci ale doufají, že budou snadněji získávat peníze na jejich údržbu. V Moravskoslezském kraji je tak nyní 14 národních kulturních památek.