Pořadatelé kulturních akcí mohou platit až čtyřem různým společnostem zastupujícím umělce a umělecká díla. Některé původně navrhovaly poplatky zvýšit až o polovinu.
“Jakékoliv navýšení autorských poplatků je rozhodně špatně, je to velká zátěž nejen v našem rozpočtu, ale jsou i různé soukromé organizace a pro ně to může mít velmi špatný dopad,” uvedl Jiří Macíček, dramaturg MKS Nový Jičín.
Jiří Macíček připouští, že ochrana autorů je potřeba, nicméně v umírněné míře. Jan Kunze z opavské kulturní organizace stojí na obou stranách. Je jednak dramaturgem hudebního klubu, ale také vystupujícím umělcem.
“Určitě by se autorské poplatky platit měly, protože dneska se hudba a všechno stahuje zadarmo, je to jeden z mála příjmů, který muzikant může mít. Druhá strana mince, že OSA chtěla ty poplatky zvýšit velmi razantně, o padesát procent, nejsem si úplně jistý, že to byl správný krok,” míní Jan Kunze, dramaturg Opavské kulturní organizace.
Zástupci kulturních organizací dále kritizují to, že výběr poplatků není vždy srozumitelný a od roku 2000 stouply taxy šestkrát.
“V roce 2000 beskydské divadlo zaplatilo za honoráře hudebních i dramatických děl 122 336 korun, v roce 2016 zaplatilo 659 208 korun,” vyjádřil se Pavel Bártek, ředitel Beskydského divadla, Nový Jičín.
Kulturní zařízení tyto poplatky zkrátka platit musí. Nemohou si totiž dovolit nedodržet zákon.